Svar: Sove i egen seng og værelse
23. marts 2011
Alder:
17 mdr.
Kære Rikke
I første omgang vil jeg foreslå jer, at I ændrer rutinerne, så jeres datter ikke længere får historie i stuen, men i værelset hvor hun forventes at sove.
De fleste børn vil i 12-18 måneders alderen rigtigt begynde at have glæde af en godnathistorie og/eller en godnatsang. Og derfor er det rigtig godt at I netop er begyndt at læse lidt for hende inden hun skal sove. Det kan også være en rigtig god idé at tale lidt med hende om dagen, for at få bearbejdet lidt af alle dagens oplevelser, fordi det hjælper hende med at koble fra og tømme hovedet for tankemylder - som mange børn faktisk har i jeres datters alder :)
Man kan læse eller man kan synge, eller man kan gøre begge dele. Det er som man føler behov for og synes fungerer for både forældre og barn.
Når jeg anbefaler at man læser i værelset, hvor hun skal sove, så er det fordi det at sove altid er forbundet med adskillelse for barnet. Når godtnathistorien læses ved barnets seng, så lærer barnet at se frem til den stund, hvor I opholder jer der. Når I læser godnathistorien i stuen, så er der en risiko for, at hun oplever det at skulle flytte over i sin egen seng som noget ubehageligt. I forlader jo det hyggelige, det rare for at komme i seng og I signalerer derved, at nu slutter det dejlige, og i stedet starter "den forfærdelige" separation.
Hvor hurtigt I kan gå frem, må I forsøge at vurdere. Nogle gange kan man med det samme stille sengen på værelset og putte hende der, med jer ved siden af læsende historie, andre gange er man nødt til at tage det i etaper og det kan godt være at det vil være nødvendigt hos jer.
Det betyder at I kan starte med at læse lidt for hende siddende i jeres seng, med dyne osv. (det hun plejer at gøre i stuen) og så flytte hende over i egen seng, hvor hun så falder i søvn imens I enten læser lidt videre på historien eller synger en sang. Altså så hun lærer at sove i sin egen seng først.
Derefter kan I så begynde at putte hende direkte i egen seng, hvor I stadig sidder og læser lidt højt, taler om dagen, alt hvad der er oplevet osv. og hun så falder i søvn.
Og når dette fungerer kan I så flytte hendes seng til værelset og have fuldstændig samme ritual som I plejer - men nu står sengen bare i eget værelse og ikke i soveværelset.
Man kan altså starte med at læse lidt på skødet, og derefter blive flyttet over i seng og fortsætte historien, eller der måske synge en lille sang imens hun holdes i hånden og beroliges og gøres tryg. Man kan også vælge at putte hende i seng med det samme og læse og/eller synge imens hun ligger der. Og hvor hurtigt I skal flytte sengen ud af soveværelset og ind på eget værelse, må komme an på en vurdering.
I skal være opmærksomme på at mange børn i 18-20 måneders alderen vil have en periode, hvor de vågner meget om natten, de drømmer meget og kan ofte vågne og virke til næsten at have mareridt. Det er mere for at I er forberedt på at der kommer en sådan periode i løbet af de næste par måneder - I må stadig gerne flytte hende nu, det kan måske næsten være en fordel at få hende flyttet nu og nye gode rutiner lavet inden I kommer ind i den urolige periode :)
Håber I kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske