Svar: Vågner oftere om natten
24. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære K
Jeg anbefaler normalt at man starter med skemaden om dagen, f.eks. til frokost. Det gør jeg, fordi det er min erfaring at mæthed skabes bedst hele dagen igennem og når man introducerer skemaden om aftenen, så vil man ofte opleve, at barnet sover mere uroligt. Det handler ofte om at barnets mave jo arbejder på højtryk for at bearbejde den ekstra mad og det giver maveuro og dermed også mere uroligt søvn ...
Det er sandsynligvis dette du også har oplevet, og derfor har du skruet mængden af skemad ned, hvilket er meget fint. Da din datter nu er 5 måneder gammel, så synes jeg dog det vil være rigtig fint at du giver hende to gange dagligt, så hun nu også får skemad til frokost. Samtidig skal hun have mælk nok og det er vigtigt at hun ammes ligeså meget som før - skemaden må altså ikke fylde så meget, at det erstatter en amning. Hvis hun ikke får mælk nok dagen igennem, vil hun naturligt søge det ekstra om natten :)
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, vågner evt. med en lille ekstra amning, når dagen starter
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 12: ½ dl. grød, evt. med lidt frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang og hvor sen en middagslur hun tager
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3 lur
Aften 18: ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 20 - tidspunktet afhænger af hvor sent og hvor meget hun sover i løbet af dagen.
Sen aften 23-24: Ammes rigtig godt, prøv at amme hende fra begge bryster for at fylde hende rigtig godt op.
Midt nat 03: Evt. amning, men begynder måske at kunne springe denne over - mange børn er dog 6 måneder inden de helt kan undvære brystet midt nat.
Du har tidligere skrevet til mig omkring jeres datters rytme og at hun gik sent i seng. Dette ændrer sig ofte med den alder jeres datter har nu, så hun begynder at sove tidligere og også sove efter en mere fast rytme om dagen - en rytme, hvor hun får skemad, når hun vågner af en lur og mælk inden hun skal sove igen. På den måde sikres hun både mælk og mad nok, så hun ikke behøver søge det ekstra om natten :)
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre og giver lidt idé om, hvad I kan forvente af lillepigen nu.
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske