Brev:
Nattesøvn med sut-afhængighed
24. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Nattesøvn med sut-afhængighed
Hej Helen
Vi har i længere tid døjet med dårlig nattesøvn. Olivia er nu 11 måneder og har aldrig sovet ”rigtigt” igennem, forstået på den måde, at hun vågner mange gange og skal have sutten. Hun vågner sjældent helt op, hun skal bare have sutten og måske en hånd og det gør, at vi hele tiden bliver afbrudt i den dybe søvn. Det er måske 1-2 gange i timen og nogen gange tager hun et stræk af måske to timer, men sjældent mere. Hun gør det samme i løbet af aftenen. Vi har også et handicappet barn på 3½ og vi har snart ikke sovet ordentlig i mange år og er helt nedbrudte.
Olivia er meget afhængig af sin sut og bruger den altid når hun skal sove og slappe af. Hun kan ikke falde i søvn uden og har aldrig kunnet. Hendes suttebehov fra fødslen var enormt og når hun ikke ville have mere mælk, brokkede hun sig over brystet indtil der kom en sut. Hun er aldrig faldet i søvn ved brystet og aldrig uden sut. Hun har en sovekanin, som hun har haft fra fødslen, men den trøster ikke. Vi har prøvet at erstatte sutten langsomt med kaninen, men uden held.
Hun var fuldammet til 4 måneder og er godt i stand, store kinder og enorme lår, det er hendes storebror også, da min mælk er meget fed. Jeg kunne ikke amme længere da hun blev 10 måneder og hun har så fået flaske 2-3 gange om dagen siden.
Hendes dag ser sådan ud:
5.00 vågner og ligger i sengen og slumrer lidt
6.00 står op
6.45 spiser morgenmad
Evt snacks
9.45 120 ml MME
10.00 Sove
11.15 vågner
12.00 frokost
13.45 120 ml MME
14.00 sove
14.30 vågner
15.00 mellemmåltid
16.45 aftensmad
17.45 120 ml MME
18.00 bliver lagt og sover ca 18.20
Hun har ikke fået mælk eller flaske om natten siden hun var 9 måneder. Hun er altid blevet lagt tidligt, da hendes bror også sover på det tidspunkt og det altid har virket fint for hende.
Vi har netop forsøgt at ændre hendes sovetider efter råd fra en dagplejer. Vi lagde hende kl 8.45 og hun sov ½ time. Derefter lur kl 13 til kl 14.15-14.30 og så trak vi putningen til kl 19. Ingen problemer med at skifte lurene og putningen gik fint, men nætterne var endnu værre end tidligere med flere opvågninger og uro og hun sov ikke engang længere om morgenen. Så nu er vi tilbage til ovenstående skema igen..
Vi har læst din udemærkede bog, men fandt ikke hjælp på lige præcis dette område. Hun sover jo egentlig også godt, det er bare os andre, der ikke gør det. Vi har næsten opgivet og håber på en bedring omkring 1 års alderen, når hun forhåbentlig selv vil begynde at lede efter sutten i sengen.
Vi har omkring 8 sutter liggende og hun kan sagtens tage den i munden når hun er vågen, men hun leder ikke efter den om natten, det er ren brok.
Vi skiftes til at sove hos hende og broderen og savner at sove i samme rum, men vi har prøvet at sove sammen alle sammen og børnene vækkede hinanden. Vi har også prøvet at rykke hende til eget rum med det resultat, at jeg løb frem og tilbage hele natten, da hun ikke gav op med brokken.
Vi er udtømte for muligheder og håbede sådan, du havde et sidste råd til os! :)
Kærlig hilsen
Mie