Svar: Nattesøvn med sut-afhængighed
24. marts 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mie
Tak for dit brev og dejligt at høre, at I har læst min bog om børn og søvn :)
Jeres datter lyder til at have det jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn. Dette opstår, når man som forældre gentagende gange, kommer til at give barnet sutten. Ofte starter det med at barnet får sutten, når det skal sove. Det første stykke tid, så har børn brug for stillingsskift, brug for at få dynen omkring sig igen, fordi de har sparket den af og hver gang man som forældre hjælper barnet med dette så giver man per automatik også sutten i munden på barnet.
Det betyder at man kan komme ind i en vane, hvor barnet bliver afhængig af at have sin sut i munden for at kunne sove. Ikke bare for at kunne falde i søvn, men også for at kunne komme videre i søvnen om natten.
Det er sådan at når vi sover så slappes alle muskler i kroppen, også kæbemuskulaturen og dermed falder sutten ud af munden. Vi veksler hele tiden mellem at sove let og sove dybt og derfor vil sutten naturligt falde ud af munden i løbet af natten. Men det er vigtigt at kunne komme videre i søvnen forskellige faser uden afhængighed af sut, for ellers så sker det at man som forældre skal op en gang i timen for at give barnet sutten i munden ..
Når man kommer ind i denne vane, hvor barnet får sutten hver gang, så lærer barnet at mor og far kommer med sutten og at barnet ikke kan sove uden at have en sut i munden. Barnet lærer derfor også at vågne hver gang sutter falder ud af munden - og det er det, jeg kalder for vanebetinget afbrudt søvn... Jeres datter har altså lært at hun skal vågne hver time, for at få sutten, hun vågner hver gang den tabes i visheden om at I putter den i munden på hende.
Og der er desværre kun jer til at ændre på denne vane...
Det er rigtig fint at I forsøger med flere sutter i sengen og det er helt rigtigt at I nu har arbejdet på at give hende sutten i hånden om dagen, så hun der også lærer at putte den i munden selv - MEN, hun skal også lære det om natten. Hun lærer det ikke ved at I kommer sutter i sengen. I er her nødt til at hjælpe hende med at lede efter sutten, få den i hånden og selv tage den i munden ...
Så sutterne i sengen kan altså gøre det lettere for hende at finde en sut selv - men det lærer hende ikke at finde den, det er I nødt til at hjælpe hende med :)
I kan også prøve at komme sutten på en sutteklud, fordi det kan være lettere at finde kluden, end at finde en sut, men stadig skal hun også hjælpes med at lede efter kluden og finde den og selv putte den i munden :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske