Svar: Natflaske - 10 mdr.
24. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Det vil være rigtig godt at bibeholde de to flasker dagligt til din datter er ca 12 måneder gammel. Det er vigtigt at hun indtil 1 års alderen får 400ml mme dagligt, fordi hun derved får sit behov for jern naturligt dækket - ellers skal du til at give hende jerntilskud ...
Når hun bliver omkring 1 år, vil det være rigtig godt at fjerne flasken sen aften. Dette gøres ved at trappe ud, så hun får mindre og mindre og tilsidst kan undvære. Når hun er blevet et år og i øvrigt trives, er sund og rask og der ikke sker større ændringer i hendes liv, så vil det være rigtig godt at trappe ud af putteflasken. Her kan gives mindre og mindre og erstattes med lidt lun mælk af en kop og en godnathistorie og stille og roligt erstattes flasken helt med lidt mælk af kop.
Med hensyn til at vække børn, så vil børn som udgangspunkt have brug for at sove, når de sover og vil vågne, når de ikke har behov for at sove mere. Derfor skal de også have lov til at sove og flekse deres behov - med mindre de mistrives og f.eks. sover alt for meget om dagen og for lidt om natten eller modsat - sover alt for lidt om dagen og for lang en nattesøvn.
For børn har brug for at sove i løbet af dagen, de har brug for de afbræk som lurene giver dem, fordi de der får bearbejdet alle dagens oplevelser og får fornyet energi til at lege og undersøge verden.
Med den alder din datter har lige nu, så sker der rigtig meget med hende. Hun kravler, rejser sig ved tingene, verden åbner sig mere og mere. Hun viser også mere og mere selvstændighed, egen vilje og prøver flere og flere ting. Derfor kan hun godt have brug for nogle gange at sove lidt mere, fordi hun naturligt bliver mere træt. Derfor vil hun nogle gange også sove mere i vuggestuen end hjemme, fordi det trætter hende netop at være i vuggestue og jeg synes derfor det lyder som om at I lige nu er nødt til at lade hende flekse som hun viser behov for.
Men derudover har du naturligvis ret i at, hvis hun sover en kort formiddagslur og en længere middagslur, så bliver eftermiddagen meget bedre for jer alle. Hendes overskud bliver større og hun kan bedre holde sig frisk til om aftenen, og stadig komme i seng i ordentlig tid.
Umiddelbart vil jeg dog formode, at hun de dage, hvor eftermiddagen har været meget lang, vil have brug for at blive puttet til natten lidt tidligere og at nattesøvnen derfor vil blive lidt længere - hvilket ofte vil gøre at formiddagsluren så bliver kortere næste dag og rytmen atter bliver som du gerne ser :)
Også i weekenderne vil hun sandsynligvis kunne sove kortere om formiddagen og længere middagslur og stille og roligt vil hun altså på sigt trives rigtig godt med denne rytme og det vil være fint at arbejde på - men lige nu lyder det som om at hun skal have lov til at flekse sit behov lidt :)
De fleste børn vil naturligt i 12-18 måneders alderen begynde at sove kortere og kortere formiddagslur og til sidst helt kunne springe denne over og vil så i stedet begynde at sove en lidt længere lur midt på dagen. Så på den måde arbejder tiden også for jer :)
Rigtig meget held og lykke fortsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske