Svar: Gråd og skrig ved at blive lagt i barnevognen
25. marts 2011
Alder:
8 mdr.
Kære Anja
Det er meget fint at du har bibeholdt amningerne og brug amningerne som en fast del af jeres datter putteritual. Det har været tryghedsgivende for hende, når hun har været så syg og haft så mange smerter på grund af sine ører.
Det er også helt okay, at hun i sin sygdomsperiode ikke har spist så meget og naturligt haft nedsat appetit, men hun skal igang med mere mad igen og amningerne skal nu trappes ned.
De fleste børn vil i 8-9 måneders alderen trives fint med 3 amninger i døgnet og en plan for dagen, hvor man ikke ammer i løbet af dagen, vil se således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt smørbart pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med grøntsagsmos med kød eller fisk, rester fra aftensmaden. Kan også få varm middagsmad til frokost bestående af kød, fisk, grøntsager, ris, pasta osv. Vand af kop.
Puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30-16: Tilbydes en portion tykmælk med frugtmos, revne æbler, banan eller lignende. ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Helt almindelig børnevenlig mad som pasta med kødsovs, boller i karry, lasagne, frikadeller, farsbrød, laks, rødspættefilet, fiskefrikadeller osv. Vand af kop.
Suppleres med en godnatgrød som en del af putteritualet
Ammes og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes og sover uden amning i løbet af natten.
Det er vigtigt at du nu erstatter amningerne om dagen med små mellemmåltider, det vil sige at amningen formiddag og eftermiddag forsvinder først. Amningen inden middagsluren kan du beholde en overgang, for ikke at gå for hurtigt frem, men stille og roligt forsvinder den også :)
Og så vil jeg også foreslå dig at du nu starter med at lade din datter sidde op i barnevognen, når hun skal sove. Og at du her triller hende en tur. Hun skal altså have mad i maven, fået noget at drikke og så kommes hun i flyverdragt eller lignende, sættes op i sin vogn, med barnevognsele og ryglæn og så triller i af sted. Lad hende sidde og kigge på verden, mærke vinden i ansigtet. Se på dyrene I kommer forbi, bilerne, tal lidt med hende undervejs og lad hende også bare sidde og kigge og suge til sig af indtryk. Først når hun begynder at hænge med hovedet og du kan se at øjnene bliver tungere, så lægger du hende ned, taler beroligende til hende og triller lidt videre - og hun lærer på den måde at falde i søvn uden brystet og også i sin vogn. Hun lærer altså at blive tryg ved vognen og ved at skulle sove der.
Så skal du stille og roligt også begynde at se lidt på klokken, læg mærke til hvornår hun egentlig falder i søvn, fordi det kan give dig et billede af hvornår hun reelt er parat til at blive puttet. Det giver på sigt mulighed for at putte hende uden at du behøver gå tur, og hun kan falde i søvn i sin vogn.
I dagplejen vil hun f.eks. kunne sidde op i sin vogn, starte som hun plejer, evt. få lidt frugt eller lignende at sutte på og så kan dagplejer putte de andre børn og derefter komme tilbage til jeres datter. Her vil hun så kunne blive lagt ned og sove videre :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke med hende :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske