Svar: Grød, mængde, tidspunkter mv.
25. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Ina-Marie
Det lyder rigtig fint at I nu er kommet igang med grøden og det lyder som om at jeres dreng har fundet ud af teknikken og trives med det.
Jeg anbefaler normalt at man starter med grød om dagen, f.eks. til frokost. Her starter man med at give små skefulde, små smagsprøver og øger så mængden stille og roligt. Når barnet kan spise 1/1-3/4 dl. uden problemer, så vil det være rigtig fint at tilbyde skemad to gange dagligt og her bibeholde grøden til frokost og så begynde at tilbyde grøntsagsmos til aften. Det er bedre at barnet spiser ½ dl. 2 gange dagligt end 1 dl. en gang dagligt.
Hvis man starter omkring 5 måneders alderen som I har gjort, så passer det ofte med 3 måltider skemad i 6 måneders alderen. Her begynder man så at tilbyde morgenmad, så barnet således får grød til morgen, grød eller grøntsagsmos til frokost og grøntsagsmos til aften.
I 6-7 måneders alderen øges stille og roligt, så barnet får mere og mere, men mælken udgør fortsat en stor del af barnets indtag og det er vigtigt at der er plads til mælk. Derfor anbefaler jeg at man holder mængden af skemad nede, så barnet fortsat drikker sin mælk. Det er altså bedre at give barnet 1 dl. grød eller mos 3 gange dagligt og fortsat amme eller give flaske som man plejer - end det er at give 1½ dl. grød eller mos to gange dagligt og barnet så afviser mælken efterfølgende.
I 8-12 måneders alderen anbefaler jeg ofte at man indfører en godnatgrød. Dette fordi børn i denne alder rigtig gerne vil spise selv og bruger mange kræfter og ressourcer på at koncentrere sig. Det betyder at de ofte bliver for trætte og mister fokus og derfor ikke spiser helt nok. De afviser altså maden fordi de er trække og ikke fordi de er mætte. Ved at indføre en godnatgrød i denne alder, så får man sikret barnets mæthed inden sengetid :)
Jeg anbefaler normalt ikke godnatgrød før, fordi det før 8 måneders alderen kan medføre ekstra urolig søvn, fordi barnet naturligt har svært ved at nedbryde den ekstra mad og derfor sove uroligt - maveuro er ofte lig med søvnuro ...
Hvis barnet har en sengetid omkring kl. 20, så vil det ofte være passende at man spiser aftensmad omkring kl. 18, hvor barnet får vand af kop sammen med maden. Så serverer man godnatgrød kl 19.30 og så får barnet mælk og puttes omkring kl. 20. På den måde er der stadig lidt tid mellem aftensmåltidet og grøden :) Grøden ligger tæt i forlængelse med mælken.
Det tager lang tid at lære at spise mad af ske. Men øvelse gør mester og han lærer det stille og roligt. De fleste børn er dog 16 måneder før de er i stand til at spise med en ske selv, hvor en gaffel kan de fleste børn mestre omkring 8-10 måneders alderen. Teknikken med at spise med ske, når du mader ham, burde han få styr på ret hurtigt - altså inden for dage til uger, når I først er igang og han er parat til det :)
At lære at drikke af kop kommer også hen af vejen. Lige nu er det rigtig godt at give ham vand af et snapseglas, fordi det passer i størrelsen til hans lille mund. Men stille og roligt kan han begynde at få en kop med to hanke og han kan lære at drikke selv, netop ved at skulle holde med begge hænder. Det vil de fleste børn kunne omkring 8-9 måneders alderen.
Tilsidst vil jeg lige sige at et almindeligt grød eller grøntsagsmåltid ofte er 1-2 dl. Dette er gennemsnitligt og nogle børn spiser naturligt mindre og andre spiser mere. Det skal man ikke gå så meget op i. Det der betyder noget er at barnet spiser, forbinder det at spise med noget hyggeligt og rart. At barnet stille og roligt lærer fornemmelsen af at være sulten og føle mæthed og at barnet tilbydes variation og lærer at spise så meget forskelligt som muligt.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske