Svar: Amning og 10 mdr's pige
25. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Hej med dig
Faktisk så tænker jeg lidt, om ikke din datter er ved at være parat til kun en amning dagligt. Det lyder som om at hun umiddelbart godt kan undvære amningen kl 04, når hun sover sammen med far, så sover hun fint til klokken 6 og hvis morgenamningen springes over, så spiser hun naturligt også et bedre morgenmåltid...
Jeg synes godt man kan forsvare at du kun ammer hende inden hun skal sove og arbejder på at få skabt en ny rytme, hvor hun ikke længere ammes i løbet af natten. Du skal naturligvis sikre hendes mælkebehov i løbet af dagen. Det gør du ved at tilbyde hende sødmælk af en kop morgen og aften, bruge mælk i hendes grød, give hende sovs, ost og også et surmælksprodukt om eftermiddagen - så hun samlet får den mængde mælk hun har brug for - ca. ½ liter dagligt.
En plan for dagen kunne se således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet på mælk og sødmælk af kop.
Formiddag 9.30: ½ bolle med smør, ost (giver også kalk), frisk frugt, frugtmos (jerntilskud), vand af kop.
Formiddagslur
Frokost 11.30-12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, kogte grøntsager i stykker, stykker af frikadelle, godt kogte pastaskruer, ½ hårdkogt æg osv. Vand af kop.
Tilbydes evt. en kop mælk eller måske lidt frugtmos/frugtgrød med mælk på og puttes til middagslur
Eftermiddag 16: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt. En portion tykmælk med revne æbler, banan, rugbrødsdrys, vand af kop.
Aften 18: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags. Sødmælk af kop.
Godnatgrød lavet med sødmælk og den indgår som en del af putteritualet.
Ammes og puttes til natten ca 19.30-20
Sover uden at få mælk i løbet af natten, vågner hun og virker tørstig, kan hun tilbydes lidt vand :)
Med hensyn til morsyge - eller morglæde - så er det helt normalt. Din datter er igang med separationsfasen, hun øver sig i at adskille sig mere og mere og bevæge sig ud i verden på egen hånd. Og for at kunne adskille sig, for at kunne separere sig, at hun nødt til at være godt tilknyttet. Derfor søger hun dig ekstra og man kan sige at hun er i en separation-gentilnærmelsesfase, hvor hun på den ene side ofte lige har brug for ekstra kram, kys og knus og gerne vil være på din arm og andre gange vil selv og skubber dig væk. Det er helt normalt og lyder ligesom det skal og bør :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske