Svar: Ændring af sovetider ved start i dagpleje
27. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Prinsessens mor
Nogle gange kan det være en god idé at arbejde lidt på at barnets rytme passes ind i dagplejers eller vuggestuens rytme. Andre gange, er det faktisk bedre at lade være og lade den der skal passe styre det .. simpelthen fordi de fleste børn naturligt vil blive meget trætte og have behov for at sove mere, når de starter pasning et nyt sted.
Det er en enorm stor omvæltning for hende, at skulle afleveres i favnen hos en anden. At skulle forholde sig til og knytte sig til en ny og fremmed voksen og det tager tid. Derudover er alt nyt, - nye lyde, stemmer, dufte, nye regler, rutiner, omgivelser, nye børn osv. osv. Alt vil være nyt for hende og derfor vil hun sandsynligvis have brug for at sove anderledes i den periode, hvor hun køres ind og det er vigtigt at give plads til dette.
Det betyder at det måske sagtens kan lade sig gøre for dagplejer at putte hende allerede kl. 8.30 fordi hun naturligt vil være mere træt der, end hun vil være derhjemme. Det betyder også at hun måske vil sove urolig og vågne mere op og at formiddagsluren derfor naturligt ikke varer 2½ time som hjemme, men bliver afkortet og når hun så puttes til middagslur kl. ca 12, så sover hun så en noget længere lur der.
Måske sover hun mere i dagplejen end hun gør hjemme, måske sover hun mindre, fordi hun har svært ved at sove det nye sted og med de nye rutiner - måske sover hun præcis som hun plejer. Det er altid svært at vide :) Det er mere for at sige til dig, at selvom du forsøger at ændre hendes rytme og passe rytmen ind i dagplejens hverdag, så kan det godt være at rytmen alligevel skrider under indkøringen og det skal der være plads til :)
Men generelt vil det normalt være sådan, at børn i din datters alder har brug for at sove ca. 14 timer i døgnet. Dette kan være fordelt så barnet sover f.eks. 3 timer i løbet af dagen og 11 timer om natten. Det vil her ofte være hensigtsmæssigt at barnet sover 1 time om formiddagen og sover 2 timers middagslur, netop for at eftermiddagen ikke skal blive for lang og hun ikke skal nå at blive overtræt inden putning om aftenen.
Da hun vågner mellem 6-6.30 om morgenen, så vil det være naturligt at hun sover måske kl. 19-19.30 om aftenen, så når hendes rytme ændres om dagen, så vil hun måske have brug for at blive puttet tidligere end hun bliver lige nu. Igen kommer det an på hvor meget hun sover om dagen, hvis hun sover meget og sover f.eks. 4 timer samlet, så vil hun naturligt gå senere til ro for natten :)
Du kan godt prøve at vække hende fra formiddagsluren for at se om hun kan komme ind i en rytme, hvor hun sover sin korteste lur først på dagen og sover en længere middagslur. Og for på den måde at få hendes rytme passet ind i dagplejers hverdag. Du kan altså godt arbejde på at gøre formiddagsluren kort og middagsluren lang - Det vil være okay at forsøge synes jeg, og så må du se hvordan det går og hvordan hun reagerer - og stadig give plads til at hun måske ændrer rytme igen, når hun starter :)
Håber du kan bruge mine tanker videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske