Svar: 14½ mdr. - er aldrig faldet i søvn selv
27. marts 2011
Alder:
14 mdr.
Kære Mamacake
Det lyder for mig som om at I skal have skabt et helt nyt ritual. Det lyder også for mig som om at I er nødt til at gøre tingene gradvist og indføre nye rutiner i små etaper.
Det første jeres datter skal lære er at sove uden at blive båret rundt. Hun skal lære at sove uden at blive løftet op og uden at være i favn. Det vil sige at hun godt til at begynde med, må være i sengen sammen med far og lære at falde til ro med fars nærhed og fysiske kontakt.
Jeg vil anbefale at I/far nu indføre et ritual, hvor hun får godnathistorie og bliver sunget for. Far kan sidde med hende i jeres seng, putte med hende i dynen og hun ligger ligeså stille, hører på det far fortæller, kikker lidt billeder osv. og falder i søvn på denne måde. Far holder lidt i hånd, synger lidt for hende osv.
Når dette ritual fungerer og hun er tryg ved at skulle sove med godnathistorie, holde i hånd og sang, så puttes hun i egen seng. Ritualet er nu det samme, men i stedet for at hun ligger ved siden af far i jeres seng, så ligger hun nu i sin egen seng. Stadig sidder far og læser for hende, holder i hånd (mellem de to tremmer:)), synger lidt for hende osv. Hun falder altså i søvn som hun plejer, men i egen seng.
Jeg vil også anbefale at I (far) i dette putteritual, indfører små beroligende ord - forklaring kommer nedenfor :)
Lige nu forbinder hun det at sove med at være tæt på far og det er rigtig dejligt at far giver hende den nærhed og tryghed, som lillepigen tydeligt viser behov for - det lyder rigtig dejligt og godt! Men, det gør naturligt at hun vågner flere gange om natten, for lige at sikre at han stadig er der, at alt er som da hun faldt i søvn, mærker hun ham, så er hun tryg og sover fint videre.
Når hun på sigt lærer at falde i søvn i sin seng og forbinder sin seng med stedet, hvor hun sover, så vil hun naturligt registrere at hun er der, hvor hun faldt i søvn og vil således trygt kunne sove videre.
Jeg vil som sagt anbefale at I også begynder at indføre små beroligende ord som "ssh-sssh", eller "ssåå-ssåå", når hun skal sove. De beroligende ord har den virkning, at de for det første beroliger og ligger i det dybe toneleje, men de har også den effekt, at de kan siges på afstand. Det betyder at hun, når hun ligger i sin egen seng og vågner lidt op om natten, så vil I kunne sige "ssh-sshh" til hende fra jeres seng og hun vil således kunne komme videre i søvnen alene - fordi hun hører jer og registrerer at alt stadig er som da hun faldt i søvn.
Så i en overgang fra fars favn, jeres seng til egen seng, kan beroligende ord altså have en positiv virkning :)
Når hun er helt tryg ved sin seng, ved ritualet om at blive puttet til at sove i egen seng osv. så kan I flytte hende på eget værelse og her igen bibeholde de rutiner hun plejer at have - men nu foregår det så på eget værelse og ikke i soveværelset :)
Håber dette var specifikt nok og rigtig meget held og lykke med det projekt :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske