Brev:
Rytmerod
28. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Rytmerod
Kære Helen
Tak for dine tidligere svar – de har været meget brugbare. Nu skriver jeg imidlertid igen.
Det drejer sig om Alexanders måltider og rytme over dagen (og lidt nat). Vi er for 14 dage siden begyndt på hirsegrød og skal nu introducere grøntsagsmos. Men jeg synes rytmen roder lidt pt. Det ser nogenlunde således ud:
06:30-7:00 vågner og får ½ -1 dl grød plus lidt vand af kop.
08:30 ammes og sover lur (drikker kun 10 minutter maks.) Sover mellem 30 min og 1 ½ time.
11:30 ammes igen og leger eller vi går tur osv.
- Sover lur på et eller andet tidspunkt her.
14-15-16 tiden ammes igen (her roder det lidt) Får nogle gang mme her for at han skal blive godt mæt og fordi jeg ikke føler jeg har mælk nok.
18-18:30 ammes og sover aftenlur.
20-21 får mme og spiser mellem 100ml og 225ml – stor variation efter vi er begyndt på grøden. Puttes til natten.
Ammes igen omkring kl. 01 og igen 04. Nogle gange kun omkring kl. 03-04.
Åhh jeg synes det roder lidt. Natten var ellers blevet så god kun med den ene amning omkring kl. 03, men nu er han meget urolig og ligger og klynker flere gange hvor han får sutten. Han sparker meget med benene og strækker dem i vejret. Ofte med lukkede øjne. Når han ammes spiser han længe synes jeg omkring 15-20 minutter.
Ligeledes er han meget urolig under amningerne og flaskegivning. Laver flitsbue begge veje og drejer sig i alle retninger. Det er lidt af en ’kamp’.
Han får 1ml lactulose morgen og aften for at hjælpe maven (efter aftale med sundhedsplejersken). Har afføring hver dag eller hver anden dag.
Helen, jeg har brug for hjælp til en god rytme – især nu hvor jeg også vil introducere mos. Hvad mener du og hvor meget mos skal han have? Hvorfor tror du han er så urolig? Skal jeg stoppe lactulosen?
Han er 5 mdr. den 1.4 og vejer 8.5kg, 72 cm lang.
Kærlig Hilsen
S