Svar: Rytmerod
28. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære S
Udviklingsmæssigt sker der rigtig meget med din dreng lige nu og jeg er ret overbevist om at det også er noget af dette, du mærker særligt lige i øjeblikket :)
I starten, da din dreng var helt lille så kunne han knytte sine hænder, når du gav ham noget. Han blev stille og roligt bedre og bedre til at fokusere på det når du holdt det foran ham og nu er han nået dertil, hvor han bevidst begyndet at tage ud efter ting. Han er nu bedre og bedre til at styre sine arme og hænder, bedre til at koordinere sine bevægelser - en udvikling som lyder simpel, men som faktisk er meget kompleks og som på sigt vil sætte ham i stand til at udvikle endnu flere færdigheder.
Han bruger også sig selv mere og mere motorisk. Han kan nu trille fra mave til ryg, han drejer om sin egen akse, drejer sig bevidst efter legetøj på gulvet, og hvis du holder ham i hænderne, vil han naturligt forsøge at trække sig op ved armene - først til siddende stilling og så til stående stilling.
Han skelner mere og mere mellem om han er hjemme eller ude og han er meget bevidst om hvad der foregår hos jer og omkring jer. Han bliver let forstyrret når han spiser, han spiser derfor nogle gange kortvarigt og har svært ved at holde fokus, andre gange spiser han længere og koncentreret og det giver ham god ro, netop at ligge i din favn. Det skærmer ham nogle gange at blive ammet og få lov til at ligge hos dig, netop fordi alt omkring ham observeres så meget.
Også hans pludrelyde varierer mere og mere nu og han bruger sig verbale sprog rigtig meget. Han forsøger også at efterligne dig, kommunikerer bevidst med lyd, og mimik ...
Alt dette gør, at han nogle gange også kan være lidt svær at aflæse. Det kan være svært at finde ud af, hvad han egentlig vil eller ikke vil. Om han skal spise, sove, leges med, bare have lov til at ligge og kigge eller underholdes og jeg tænker at du måske mærker denne uro og derfor føler at hele rytmen roder lidt pt - fordi det er rigtig svært at finde en rytme og rigtig svært at finde ud af, hvad hans behov egentlig er ...
Umiddelbart synes jeg dog at jeres plan for dagen ser meget fin ud, jeg tænker dog, at du kunne forsøge at give ham mere mælk først på dagen og grød til frokost. Og så kan du begynde med lidt grøntsagsmos om aftenen.
Mit forslag til en dagsplan lavet ud fra dine angivne tider ser således ud:
Tidlig morgen 6: Ammes og sover lidt videre i mors seng. Må meget gerne ammes med en lille ekstra står, når han vågner og dagen derefter begynder.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur, hvis han ammes om morgenen og får ekstra amning at vågne på, så kan han sandsynligvis godt vente med at sove formiddagslur til klokken er 9-9.30 ...
Frokost 11: Tilbydes lidt grød, evt. med frugtmos, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger naturligt af hvor lang en formiddagslur han har taget og hvor sent den ligger. Må gerne sove et par timer her og det er fint at trille ham en tur i barnevognen, som du allerede gør.
Eftermiddag 16: Ammes og/eller flaske som nu
Sover dagens 3. lur som ofte er en kort powernap
Aften 18-18.30: Tilbydes lidt grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og/eller flaske og puttes til natten ca kl. 20. Tidspunktet afhænger af hvor sent den 3. lur ligger og hvor lang den er.
Sen aften 23-24: Ammes og/eller flaske
Midt nat 03: Evt. amning - mange børn er 6 måneder før de begynder at kunne undvære mælk midt nat.
Jeg vil foreslå dig at du forsøger at putte ham lidt senere til formiddagslur. jeg vil også foreslå dig, at du forsøger at finde en rytme, hvor han tilbydes skemad, når han vågner af en lur - f.eks. efter formiddagsluren - og at han så tilbydes mælk inden han skal sove igen. Det er generelt en god idé at give mælk at sove på, så vil han naturligt også sove lidt længere lure. Dertil kommer, at han stadig har brug for rigtig meget mælk og at skemaden kommer ud over det vanlige indtag af mælk.
Jeg synes det er en god idé at bibeholde laktulose. Jeg synes dog ikke at 1ml lyder af særlig meget. Han må få 1ml pr kg han vejer - gerne fordelt over 2 gange dagligt. Det vil sige, at når han vejer 8 kg, så kan han få 4 ml morgen og 4 ml aften ... Du kan justere hans indtag af laktulose lidt op og ned efter hvordan afføringen er i konsistensen og hvordan maven virker til at fungere. Hvis han har tynd mave, skruer du ned, hvis han har hård mave, sætter du dosis lidt op.
Jeg håber at ovenstående hjælper lidt videre og at du har lidt idé om hvad der måske spiller ind hos jer :)
Fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske