Svar: Mellemmåltider - 6 mdr.
28. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære L
Det vil være en rigtig god idé at begynde med lidt mellemmåltider nu hvor din dreng er 6 måneder gammel og er kommet rigtig godt igang med skemaden. Stille og roligt skal skemaden jo fylde mere og mere og mælkeindtaget trappes ned og hvor det lige nu er helt relevant med de 5-6 flasker i døgnet han får, så vil han naturligt i 7 måneders alderen ofte trives rigtig godt med 4 flasker i døgnet. Det vil her ofte være flasken om formiddagen eller flasken om eftermiddagen der forsvinder først og netop erstattes af et mellemmåltid i stedet.
Et mellemmåltid består hos små børn som din dreng ofte af lidt frugt. Det kan være frugtmos (sammen med dette kan han få sin d-vitamin), det kan også være frisk blød frugt, som han selv kan sidde med i hånden, opbløde med spyt, gumle på og sutte saften ud af. Også brødskorper, agurkeringe eller lignende, kan han sidde med og han vil nyde at kunne putte i munden.
Det er helt naturligt for børn netop at putte i munden og i 6 måneders alderen kan gummerne godt klø, barnet bliver mere og mere bevidst om at bruge sin mund til forskellige ting og det er vigtigt at imødekomme dette og den udvikling barnet befinder sig i.
Det at bruge sine gummer, tygge og gnaske i noget gør at barnet får øvet sig mundmotorisk. Samtidig lærer barnet at det man putter i munden kan smage forskelligt og netop det at motivere barnet, give barnet lyst til at smage og undersøge med munden er vigtigt i forhold til lysten til at spise skemad. Og det er vigtigt for at komme videre i teknikken, så barnet stille og roligt lærer at spise mad med mere bid og spise mad i små stykker.
Agurk skulle i øvrigt efter sigende indeholde nogle stoffer som kan virke lidt lokalbedøvende på gummerne, når tænderne begynder at irritere lidt...
Børn i 6 måneders alderen begynder ofte helt naturligt i deres udvikling at bruge deres mund mere. De begynder her at lave læbelyde og bruger deres tunge - drejer den rundt i munden, stikker den frem osv. De bruger også deres stemme mere og mere, kan skrige i høje og skingre toner og kan modsat også øve de dybe toner langt tilbage i svælget. At tilbyde barnet noget mad i hånden, som barnet kan putte i munden, sutte på, smage på, gnaske i, opbløde med spyt osv. er derfor en god idé i forhold til deres øvrige udvikling - og her kommer mellemmåltiderne altså ind :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Evt. flaske - det får han ikke nu, men i takt med at skemaden fylder mere og mere om dagen, vil han måske begynde at melde sig og få behov ... :)
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 8.45-9.15: Frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 11-11.30: Grøntsagsmos med kød eller fisk og hver anden dag øllebrød, suppleres med ristede rugbrødskerner, agurk eller lignende at gumle på selv, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur 12.30-13. Tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur han har taget
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og sover dagens 3. lur som er en powernap. Nogle dage springes denne lur måske over, det afhænger helt af hvor lang en middagslur han har taget
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende, vand af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19-19.30. Igen varierer tidspunktet efter hvorvidt han har sovet 2 eller 3 lure dagligt.
Sen aften 23: Flaske
Med hensyn til hvorvidt middagsluren af sig selv bliver en lidt længere lur - så sker dette hos sig selv, hos nogle børn. Men hos andre, er man nødt til at forsøge at skabe en rytme, hvor barnet hjælpes til at sove den længste lur midt på dagen. Dette kan gøres ved at man f.eks. konsekvent i en periode vælger at trille barnet en tur i barnevognen, fordi børn ofte sover godt, når de bliver kørt ... :)
Det vil også være rigtig fint at du de dage, hvor han sover kortvarigt om formiddagen - f.eks. 45 minutter, tager ham op og leger, aktivere osv. så han får brugt sig selv rigtig godt både motorisk og mentalt, giver ham mad, mælk og så putter ham til middagsluren. Du kan altså med fordel udnytte at han mange dage naturligt sover en kortere formiddagslur og så arbejde på at dette bliver den faste rytme :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske