Brev:
Putning - 9 mdr.
28. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Putning - 9 mdr.
Kære Helen,
Endnu engang et spørgsmål om dette emne. Jeg håber virkelig at du kan hjælpe os. Vi har brug for et nyt putteritual/en ny måde at putte vores datter på.
Vores datter er nu knap 9 måneder, og siden hun var lille har vi altid haft hende i armene og siddet på en træningsbold med hende. Her har vi vugget hende mens vi synger sov-sangen, og så snart hun er faldet godt til ro, så har vi lagt hende i sengen, hvor hun har lukket øjnene og sovet. Vi er imidlertid nået dertil hvor vi ikke kan fortsætte med dette. Hun er efterhånden en stor pige på 75 cm og 10 kg, hvilket gør det noget svært at holde hende i armene på den måde. Samtidig er hun udviklingsmæssigt et sted, hvor hun kan være rigtig svær at putte, fordi hun bare ikke er til at drive i seng om aftenen, og det gør det endnu sværere for os. Derudover så sover hun rigtig dårligt om natten, og det tyder på at ørerne driller, men det er jo en helt anden historie.
Om dagen bliver hun puttet i sin barnevogn kl 10 og kl 14 (afhængig af første lur), og hun sover næsten altid omkring tre timer. Hun bliver lagt, vi synger sove-sang, og så triller jeg som regel en tur med hende på fem minutter, og hvis hun ikke har lagt sig til at sove undervejs, så falder hun i søvn kort tid efter.
Vi spiser aftensmad kl. 18. Herefter får hun nattøj på og så er klokken ca. 19. Vi leger lidt i sofaen eller på gulvet i stuen. Efter lidt tid tilbyder vi hende som regel en flaske, men hun drikker sjældent mere end 10-30 ml. Når klokken er ca. 19.30-20, så går vi ind og putter hende. Hun får drømmeflaske omkring kl. 22 og her drikker hun op til 200ml. Hun står op om morgenen mellem kl 6 og 7.
Hun virker generelt tryg i sin seng og bliver ikke utilfreds når vi ligger hende, men vores opfattelse er at hun ofte frisker helt op, når hun kommer ned i sin seng, og så triller hun om på maven og ligger ellers der og griner. Når hun så har ligget der lidt, så bliver hun utilfreds fordi hun alligevel er træt. Vi forsøger at gøre meget ud af at vente med at putte hende til det rigtige tidspunkt er der, hvor hun gnider øjne.
Vi kan jo ikke rigtig bruge godnatflasken til at putte med for hun drikker ikke noget, så hun bliver mere irriteret/frisker op end hun bliver træt og døsig. Har du et forslag til hvordan vi putter hende? Vi har ingen forventning om at hun kan falde i søvn selv, og vi vil også gerne bruge tid på det, men vi kan ikke sidde med hende i armene mere. Vi har brug for at ligge hende i sengen, og så er min tanke at vi skal ha hende til at ligge og slappe af, og så vil hun automatisk falde i søvn hvis hun er træt. Har du nogle forslag input?
Jeg glæder mig til at læse dine tanker/forslag.
Venlig Hilsen
Mor