Svar: Knoldet afføring og opkast
28. marts 2011
Alder:
9 mdr.
Kære Mor
Det kunne godt lyde som om at din datter var forstoppet og hvis du ikke via kosten alene, kan få hendes mave igang, så vil det være rigtig godt at give hende laktulose. Det skal hun have dagligt i en periode, og meget gerne to gange dagligt - morgen og aften.
Hun må få 1 ml laktulose pr kg. hun vejer. Hvis hun vejer 9 kg, kan hun således få 4½ ml morgen og 4½ ml aften og den mængde må du så justere op og ned, indtil maven fungerer igen.
Banan og sødmælk kan nogle gange virke forstoppende, derudover kan hun også få tendens til forstoppelse, hvis du giver hende lyst brød - altså hvedebrød, hvor der ikke er nogen fibre.
Fibre er netop gode til at holde gange i maven - men det kræver så tilgengæld, at man sørger for at barnet også får nok væske ... her er vand rigtig vigtigt og du skal sikre dig at hun får vand nok, for hun er en fysisk stor pige og hendes væskebehov derfor også meget stort. Du skal regne med at hun har brug for mellem 1000-1500 ml væske i døgnet ... Da hun får flaske, kan du derfor godt med held give hende en flaske med vand, så hun på den måde får drukket mere, end hvis hun kun skal drikke af en kop :)
Fødevarer der sætter gang i maven kan være forskellige former for frugt og bær. Især svesker, blommer, abrikoser er gode til maven. Du kan forsøge med frisk frugt, du kan også give hende frugtmos eller gammeldags frugtgrød.
Surmælksprodukter kan også være gode til at stabilisere maven, på grund af mælkesyrebakterierne og det kan være en fordel at komme f.eks. revne æbler på yoghurten.
Havregrød og også øllebrød er også gode til at sætte gange i maven og det anbefales også at tilbyde hende brød med fibre. Du kan f.eks. bage havregrynsboller selv, som kan bruges som mellemmåltid :)
Rosiner og blåbær er der umiddelbart ikke problemer med at give hende nu :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske