Svar: Søvn og god rytme
28. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Anne Mette
Det vil være en rigtig god idé at arbejde på, at din dreng får 3 lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en powernap sidst på dagen.
Det vil også være rigtig godt, hvis du kunne forsøge at køre en rytme, hvor han får lidt skemad, når han vågner og får mælk inden han skal sove igen. Den rytme vil hjælpe jer på sigt og vil sikre ham både mad og mælk nok :)
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen 06: Ammes og sover lidt videre, får ofte bryst igen, når dagen starter.
Formiddag 9-9.30: Ammes og puttes til formiddagslur
Frokost 11.30: ½ dl grød, evt. med frugtmos som topping, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet varierer lidt efter hvor lang en formiddagslur han har taget.
Eftermiddag 16-17: Ammes
Sover dagens 3. lur som ofte er en powernap
Aften 18: ½ dl. grøntsagsmos, vand af kop.
Ammes og puttes til natten ca kl. 19.30-20 - igen afhænger tidspunktet af hvor sent og hvor lang 3. lur er.
Sen aften 22: Ammes rigtig godt fra begge bryster
Nat: Ammes evt. en gang i løbet af natten - de fleste børn er 6 måneder inden de kan undvære mælk om natten.
Når din dreng vågner i løbet af natten og bare ligger og kikker, så er det sandsynligvis fordi han sover uregelmæssigt om dagen. Dagsrytme påvirker naturligt søvnen om natten. Sålænge han ikke er ked af det, så er det helt fint - i takt med at I får arbejdet på en mere fast dagsrytme og han bliver ældre, så vil han naturligt også begynde at sove anderledes om natten - på den måde arbejder tiden også for jer :)
Jeg håber at min plan her hjælper lidt videre på vej og giver lidt idé om, hvad du nu kan arbejde hen imod, så dagene bliver lidt mere overskuelige for dig ... :)
Rigtig meget held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske