Svar: Vores datter vågner om natten - 6 mdr.
29. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Maiken
Netop fordi din datter er en fysisk stor pige, så har hun naturligt brug for ekstra meget væske. Det er derfor meget vigtigt at hun stadig ammes eller får flaske 6 gange i døgnet, for at være dækket ind.
Samtidig har hun en alder nu, hvor hun naturligt spiser mere og mere skemad. Skemaden begynder at fylde mere og mere om dagen og mælkeindtaget om dagen vil derfor naturligt fylde mindre. For at få sit behov for både mælk og mad dækket tilstrækkeligt, er det derfor nødvendigt, at hun får mælk på ydertidspunkterne - altså aften, sen aften og tidlig morgen og derudover også i løbet af dagen.
Du kan således ikke forvente at hun i en alder af 6 måneder vil kunne sove fra 20-06 uden at få mælk. At sove igennem i denne alder er, at kunne sove 5-6 timer - 7 timer, hvis man er meget heldig - uden mælk.
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider og nuværende plan, ser således ud:
Tidlig morgen 6.30-7: Havregrød, vand af kop.
Flaske og puttes til dagens første lur
Formiddag 10: Tilbydes lidt frugtmos, frisk frugt i hånden at gumle på selv, vand af kop.
Frokost 12: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 som nu
Eftermiddag 15: Tilbydes lidt flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden, vand af kop.
Flaske og tager en powernap på ca ½ time
Aften 18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden, vand af kop.
Ammes/flaske og puttes til natten ca kl. 20
Sen aften 24: Flaske
I løbet af natten evt. flaske eller amning x 1
Det er altså vigtigt at du lige nu ser hendes behov for mælk sen aften og tidlig morgen, som et helt reelt behov. I takt med at hun bliver ældre, vil skemaden om dagen naturligt erstatte nogle af dagsflaskerne - og så bliver det endnu mere nødvendigt at hun får flaske aften, sen aften og tidlig morgen.
Jeg har i den plan jeg har sendt dig, skrevet at du kan evt. give flaske i løbet af natten - normalt vil jeg nemlig anbefale at man giver flasken tidlig morgen kl. 05/06 og så på sigt fjerner flasken inden den første lur - men for at tilpasse planen så meget til din, har jeg bibeholdt din nuværende rytme.
Du skal være opmærksom på at hun ikke bør få for store mængder sødmælk og sødmælksprodukter. Det er vigtigt at det er modermælk eller modermælkserstatning hun får og dette helt frem til hun er 1 år. Først efter 9 månedersalderen kan sødmælk/komælk udgøre en større del af hendes indtag og lige nu er det altså bedre at du øger hendes indtag af mme, og nedsætter hendes indtag af sødmælk og yoghurt ... :)
Jeg håber at min plan for dagen giver dig lidt idé om, hvad du kan forvente med den alder lillepigen har. Du skal regne med, at hendes nuværende behov for mælk i løbet af dagen ligger mellem 800-1300 ml med den vægt hun har - og det er meget svært at få dækket dette behov, hvis hun ikke må få mælk mellem kl. 20 og kl 06 .. :)
Rigtig meget held og lykke forsat :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske