Brev:
Søvnproblemer om natten - 2 mdr.
29. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Søvnproblemer om natten - 2 mdr.
Hej Helen.
Vores søn er nu lidt over 2 måneder.
Vi har dog lidt problemer med hans søvn – specielt midt på natten.
Jeg ammer ham, men da jeg kun kan amme fra det ene bryst, har jeg fra start givet ham lidt flaske for at være sikker på, at han har får nok mælk.
Han falder i søvn omkring kl. 19 og sover i liften indtil ved 23, hvor han så har fået flaske. Herefter sover han uden problemer i liften indtil ca. kl. 3, hvor jeg ammer ham. Efter denne amning kan jeg stort set ikke ligge ham fra mig. Han sover fint, hvis han er på min arm, men ellers vågner han indenfor ca. 20 min. Uanset om han ligges i liften eller ved siden af mig. Ind imellem virker det og lyder som om, der er noget i maven, der generer ham og han derfor vågner helt op.
Jeg forsøger selvfølgelig at få ham til at bøvse efter amningen, men det lykkes sjældent uanset hvor længe jeg forsøger. Men når han så kommer op til mig falder han helt til ro igen.
Det underlige er, at han efter flasken kl. 23 ikke vågner op efter de 20 min, men der sover han bare videre.
Vi har faktisk det samme problem i løbet af dagen. Han falder hurtigt i søvn i barnevognen uden at jeg behøver at trille, men vågner efter 20-30 min. Han roder rundt og drejer hovedet fra side til side. Efter et stykke tid, hvor jeg triller med ham falder han til ro og han herefter sove 2 timer uden hjælp.
Jeg har læst din bog ang. Søvn og det virker lidt som om han har svært ved at komme videre i søvnen, når han skifter søvnstadie. Om det så er fordi, der er noget der generer ham eller noget andet ved jeg ikke.
Spørgsmålet er så, hvad vi kan gøre ved det !?!
Det er selvfølgelig hårdt at skulle sidde med ham den halve nat, men derudover giver det også nogle problemer om morgenen. Storesøster på knap 2 år vågner ca. 5.30, og da jeg er alene med dem om morgenen, har jeg været nødt til at stå op med dem begge på det tidspunkt. Det har jeg det rigtig skidt med, fordi han egentlig virker til gerne at ville sove længere, hvis jeg kunne sidde længere tid med ham. Det oplever jeg i weekender, hvor far er hjemme. Derfor er det endnu mere vigtigt, at han kan sove videre selv i seng eller lift, så han ikke skal ”tvinges” op så tidligt. Jeg føler jo nærmest, at jeg vækker ham, hvilket jeg ikke synes, man skal med så små børn. Og det gør mig rigtig ked af det.
Jeg kan selvfølgelig ikke lade være med at tænke på, om der er forskel på, om jeg ammer eller giver flaske, netop fordi jeg oplever, at han selv kan komme videre i søvnen efter flasken.
En anden ting er at han sover rigtig meget om formiddagen (stort set hele formiddagen). Problemet er så at han ikke sover ret meget om eftermiddagen. Han vågner tit og selvom vi er ude og gå vågner han efter 20-30 min og ligger og kigger med store øjne og ind imellem pludrer han, og virker overhovedet ikke mere træt. Men når vi så kommer hen sidst på eftermiddagen bliver han nærmest overtræt og græder en del. Vi kan bare ikke rigtig får ham til sove mere om eftermiddagen – som sagt heller ikke ved at gå med ham eller selvom jeg går i soveværelse og ammer i mørkt rum ell.
Han har fra start gerne villet i seng ved 19 tiden og vi har ikke forsøgt at ændre på dette. På sigt vil vi gerne have ham i seng ved den tid, så derfor vil vi ikke nu ændre det for igen om nogle måneder at skulle ændre det tilbage igen.
Men skal jeg mon vække om ham formiddagen for at få ham til at sove mere om eftermiddagen, selvom jeg jo har lidt svært ved at vække et spædbarn eller er der andet jeg kan gøre.
Jeg glæder mig til at høre fra dig.
Hilsen
Jette