Svar: Søvnproblemer om natten - 2 mdr.
29. marts 2011
Alder:
2 mdr.
Kære Jette
Din dreng er stadig så lille, at han skal have lov til at regulere sin søvn, som han har behov for. Det betyder at du som udgangspunkt ikke skal vække ham eller ændre på hans søvnrytme, - med mindre, at han sover så meget om dagen, at det går ud over hans søvn om natten eller i øvrigt påvirker hans trivsel, fordi han f.eks sover, så han ikke får mælk nok eller lignende.
At han har brug for din nærhed og sover bedst i din favn, især sidst på natten er helt naturligt og det skal han som udgangspunkt have lov til. Men i stedet for at du sætter dig op med ham og skal sidde op om natten, så synes jeg du skal prøve at lægge dig med ham. Kan du f.eks. ikke amme ham imens du ligger ned og så bare lade ham die og falde i søvn - hvis du kan amme liggende, får I begge langt mere hvile og vil sove bedre ... :)
At der er forskel på hvordan han sover på modermælkserstatning og på modermælk er helt naturligt. Modermælkserstatning mætter mere end modermælk. Halveringstiden for brystmælk er mindre end 48 minutter, hvor det for modermælkserstatning er 78 minutter. Det betyder at børn der ammes ofte spiser lidt hyppigere end børn der får flaske. Derfor vil man nogle gange godt kunne opleve, at børn også sover lidt længere stræk om natten på en flaske modermælkserstatning end de gør på en amning.
Da du kun ammer fra et bryst, har du naturligt ikke mulighed for netop at fylde ham ekstra op ved at lægge til begge bryster, som du også selv er inde på, og som man nogle gange ellers ville anbefale, og derfor vil det i jeres tilfælde være helt okay at du en gang imellem supplerer med en flaske. Hans behov for både bryst og flaske, og hvor meget han skal have på flaske, må du vurdere ud fra hvordan han trives, hvordan han tager på, sover, udvikler sig osv.
Det vil være rigtig godt at introducere en sut for ham, fordi det at sutte hjælper mad og luft igennem maven og giver ro i maven.
En sut skal bruges, når man er sikker på at barnet har spist nok ved brystet (eller af flasken), når man er sikker på at barnet har fået mælk nok i maven, har fået den næring det behøver. Det vil i forhold til din drengs alder og det du beskriver, være rigtig godt at du afslutter amningen om natten ved at tilbyde en sut. Hvis han har svært ved at holde sutten i munden, så hjælper det nogle gange at trække en stofble igennem ringen på sutten (hvis den har en sådan) og på den måde lave en sutteklud. Det hjælper sutten til at blive liggende ved ansigtet og kan samtidig give lidt tryghed:)
På samme måde kan det også hjælpe at du svøber ham, så skiftet mellem din favn og ned i liften, hvor han skal ligge og sove for sig selv, ikke bliver for stort.
Når du putter ham, så starter du altså ofte med at skifte ham og i forbindelse med skiftning, vil det være rigtig godt, at du svøber ham i et klæde. Det at være svøbt vil gøre ham tryg og rolig og han vil ikke mærket skiftet fra din favn og egen seng så tydeligt som han gør det nu.
Svøb ham, am ham og/eller giv ham flaske og se så på ham, se på hans øjne og lyt til hans vejrtrækning. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Stille og roligt putte ham fra din favn ned i egen seng. Han er stadig svøbt og han kan her få sin sut eller en klud ved sit ansigt, der dufter lidt af dig. Stå lidt ved ham, hold dine hænder roligt på ham, så han fornemmer at du stadig er der. Lad dine hænder have lidt vægt på hans krop, så der er lidt tyngde, vug ham blidt imens han ligger ned, stille og rolige, rytmiske bevægelser. Hvis du putter ham i liften om dagen, så sving liften stille og roligt frem og tilbage eller stil liften i barnevognen og tril en tur.
Stil liften lidt afsides og ikke hvor der er for meget larm af fjernsyn, radio, jer forældre der snakker osv. Gerne i et lidt køligt rum - det er især vigtigt når han er svøbt, at I er opmærksomme på at han ikke må få det for varmt.
Netop sidst på dagen, vil det være godt at han står afsides, fordi der er rigtig meget uro og han naturligt har svært ved at koble fra.
Hans opvågning efter at have sovet 20-30 minutter, kan godt skyldes at der står en bøvs og klemmer. Det er derfor godt, hvis du kan få ham til at komme af med en bøvs, inden du putter ham - men nogle gange sover han bare og hænger helt slap på din arm og så kommer der ikke nogen bøvs. Så er du nødt til at putte ham og så vil du opleve, at han så efter ca ½ times tid, begynder at røre på sig, knirke lidt osv. fordi luften klemmer. Her kan det nogle gange hjælpe at tage ham op, så luften kan komme ud og derefter putte ham igen. Andre gange finder luften selv vej op og ud og du kan sagtens lulle ham videre i søvnen - det lyder til at være tilfældet hos jer, og det er fint :)
Du kan prøve at lægge ham, så han ligger lidt højere med hovedet end med resten af kroppen, så luften bedre kan finde vej ud og op. Du kan stille liften skråt, så hele liften eleveres under hovedenden, du kan komme en sammenrullet stofble eller et lille håndklæde ind under madrassen i hovedenden, så han ligger lidt højere med hovedet ...
Hvis han ikke bøvser indenfor et par minutter, så behøver du ikke sidde med ham og kæmpe for at få bøvsen op, så kommer den senere.
Til sidst vil jeg lige sige, at når du kun ammer fra det ene bryst, så skal du være ekstra opmærksom på at din dreng ikke får lejringsbetinget skævhed af kraniet. Det sker, hvis han ensidigt bliver belastet på hovedet og det er der en risiko for, når man ikke skifter side, når han spiser ... :) Bare et lille obs herfra :)
Håber du kan bruge mine tanker lidt videre og at det også vil give dig lidt ro at vide, at tiden også arbejder for jer - han er stadig bare et lille myr :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske