Svar: Vågner igen
29. marts 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Frederiks mor
I skal naturligvis sikre jer, at Frederik ikke vågner, fordi han har ondt, det kunne være ørerne, eller tandfrembrud, som giver problemer. Det at han gerne vil op, sidde på skødet og falde til ro hos jer og bare sidde hos her, kunne godt tyde på, at han vågner og har ondt og at det gør ondt, at blive lagt ned, men gør mindre ondt, når han sidder hos jer ...
Hans puttetidspunkter lyder umiddelbart fine og det lyder ikke som om at I kan ændre så meget på tiderne i løbet af dagen. I skal naturligvis sikre jer, at han bliver holdt aktiv i dagtimerne, at han bruger sig selv rigtig meget både fysisk og mentalt. I skal også sikre jer, at han får mad og væske nok hele dagen igennem og det vil være en rigtig god idé at I giver ham en godnatgrød som en del af hans putteritual, så I er helt sikre på, at han ikke vågner fordi han er sulten.
Det vil også være rigtig godt at introducere en puttebamse eller lignende med den alder han har, hvis han ikke allerede har noget han er glad for at sove med. Den skal bruges som substitut for jer, så han på sigt, kan finde roen og komme videre i søvnen med sin bamse - og altså uden mor eller far :)
Du skal også medtænke at han lige nu ligger på grænsen til at han begynder at kunne forstå og forholde sig til, at I er der selvom han ikke kan se jer. Omkring 16 måneders alderen begynder børn at danne denne bevidsthed, indtil da føler de sig forladt og alene, når de ikke kan se deres forældre, når man er ude af syne. De forstår simpelthen ikke at I er inde i stuen eller i soveværelset, når han er på sit eget værelse.
Denne øgede bevidsthed kan godt gøre at han nogle gange skubber jer væk og træner at 'være sig selv' og andre gange klynger sig lidt ekstra og har brug for at mærke jer lidt mere, brug for at være helt sikker på, at I er der og ikke går. Så når han søger jer særlig meget lige nu, så kan det altså være udløst af dette behov for sikkerhed, sikker viden om at I er der for ham stadigvæk :)
I kan prøve at lege lidt gemmeleg med ham i løbet af dagen, fordi det netop er med til at give ham bevidstheden om at I er der. Det vil være en god idé at lege det på en måde, hvor han også lærer at gå efter lyden og fornemme, at man kan kalde, og finde hinanden.
Det kan være en god idé at læse godnathistorie for ham, når han skal sove - evt. tale lidt om den dag han har haft, altså fortælle ham en lille historie som egentlig handler om ham selv. Det kan give ham lidt ro og gøre at han efterfølgende sover bedre ...
Og så er det som du skriver en fase, så I må også bevare roen og bare være der for ham, når han har brug for det og tro på at han sover igen, når han atter føler sig tryg nok :)
Håber at mine tanker hjælper lidt videre på vej, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske