Brev:
Væske, mad og søvn?
29. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Væske, mad og søvn?
Hej
Har en lille fyr på 7½ måned. Frisk, glad og rask. ca. 75-77 cm. og knap 9.5 kg. Har fået flaske fra han var 2 måneder uden problemer. Vi er godt igang med skemad. Kartofler imponerer ikke, så ofte står den på grød af forskellig art. Er den hjemmelavet er der MME i (men han spiser jo sjældent op, følger opskrifterne i bogen fra sundhedsstyrelsen). Han får vand til og drikker gerne og tilbydes lidt sødmælk af kop.
For tiden afviser han ALLE flasker om dagen, (tilbyder altid inden en lur) portionen af mad, han får et par timer inden har ingen betydning, han vil bare ikke have flasken.
Han får 2 flasker nu. En når han puttes og en ved midnatstid eller ved 2 tiden. Det svinger. Jeg venter til han melder sig. Flaskerne er på hver ml. 200 og 240 ml.
Selv om han drikker den sidste ved midnat vil han ikke have om morgenen, og spiser kun et par skefulde grød og får først igen føde/vand ved 11 tiden til frokost. Er det okay, han sover mellem 9 og 11 og derfor kan jeg ikke "presse" noget ind der.
Spiser frokost kl. 11. En eller anden grød eller grøntsagsmos (er begyndt at få kød)
Sover mellem 13.30 og 15. Får et mellemmåltid kl 15-15.30 ofte youghurt natural med mos/havregryn) vand.
Aftensmad ca 17-17.30. Mos/grød.
Udover det sidder han altid med noget i hånden selv ved måltiderne. Skorpe, flute, grønt eller frugt. og han elsker det. Jeg tilbyder vand hele dagen igennem og han drikker OK.
- Men hvordan sikrer jeg hans mælkeindtag?
- Hvad med jerntilskud, når han har tendens til hård mave?
- Er det OK at give lactulose en til to gange og ikke trappe ned?
- Når han har hård afføring 4-5 gange om dagen, små portioner, har han så brug for lactulose? eller er det fint, der bare kommer noget ud. Kan se den hårde mave påvirker appetitten.
- Hvornår kan han få ris og pasta?
- De der rugbrødsbjælker der altid omtales, er det skiver rugbrød der er ristede eller hvordan?
- Han er vågen ca. 2½-3 timer mellem hver lur, hvordan er det? og knap 4 timer inden han bliver puttet om aftenen. Er det OK? Den 3. lur ville falde meget sent på dagen.
- For tiden er han meget "pibende" (kan virkelig være stressende:0), virker utilfreds og vil bare underholdes og slæbes rundt på. Plejer at være virkelig let at putte (20 min ca. fra han får natflasken til han sover), men er begyndt at smågræde og blive ked af det. Ligger det til alderen?
Det var lidt af hvert..... glæder mig til at få respons, for mit hoved er fyldt! Undskyld hvis det ikke er så overskueligt stillet op, men ved snart ikke, hvor jeg skal begynde.
Hilsen