Svar: Væske, mad og søvn?
29. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Tak for dit brev og velkommen til :)
Dejlige korte og præcise spørgsmål, jeg skal prøve at svare ligeså præcist :)
Din dreng bør få mindst 500ml mælk dagligt og det vil være rigtig godt, hvis du kunne få ham til at drikke 3 flasker i døgnet. Normalt anbefales fire, men 3 vil hos jer være fint.
Hvis du ikke kan det, så må du nøjes med de to - svarende til mindst 400ml fordi han så får sit jernbehov dækket den vej. Derudover må du bruge mme i hans grød, så han får lidt ekstra ind via skemaden og du kan også et par gange dagligt, tilbyde ham mme af en kop - men ellers bør han få vand, som tørstslukker.
Det er vigtigt at du bliver ved at give ham laktulose, og gerne 2 gange dagligt. Da han er en stor dreng kan han få 4-5 ml morgen og aften. Afføringen skal ikke være hård og knoldet, den må ikke være svær for ham at komme af med, men den vil naturligt være mere fast i konsistensen, nu hvor han får mere og mere rigtig mad.
Han må gerne få ris - og en hofret for børn i denne alder vil ofte være boller i karry :)
Han må også gerne få pasta og må i princippet gerne spise pasta med kødsovs - hvor kødet har stået og simret på panden i tomatsovs, krydret med løg, hvidløg, timian og oregano - det du skal være opmærksom på med pasta er at hvedeindholdet er højt og det indeholder gluten. Han må gerne få gluten, men ikke i meget store mængder. Og så skal det naturligvis hakkes, så konsistensen er en han kan kapere.
Rugbrødsbjælker foreslår jeg tit, det er en idé fra min egen farmor som jeg anbefaler. Du kan se hvordan du laver dem her på siden - gå ind under web-tv og find klippet i babykøkkenet :)
Mit forslag til en dagsplan, lavet ud fra dine angivne tider, ser således ud:
Morgen 7.30: Havregrød lavet med mme, mme af kop.
Formiddag 9: Frugtmos, frisk frugt i hånden at sutte på, vand af kop. (frugtmosen kan også være med til at sætte lidt gang i maven - det kunne være abrikosmos, sveskemos eller blommemos)
Puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11: Grøntsagsmos med kød eller fisk, suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende. Vand af kop.
Forsøg med flaske eller tilbyd mme af kop og put ham til middagslur 13.30 som nu.
Eftermiddag 15.30: En lille portion flerkornsgrød med frugtmos, frisk frugt i hånden. Du kunne også overveje at give flaske om eftermiddagen i stedet for grød, simpelhen for at få øget hans indtag af mælk ...
Aften 17.30-18: Grøntsagsmos med kød eller fisk, mere og mere familiemad, det kan fint være lidt ris med sovs, indmaden af en frikadelle, lidt kødsovs, laks fra ovnen eller lignende. Suppleres med kogte stykker grøntsager i hånden at gumle på selv, mme af kop.
Flaske og puttes til natten ca kl. 19.30-20
Sen aften eller først på natten 24-02: Flaske som nu
At han ikke er glad for kartofler er okay. Han kan få bagt kartoffel eller kartoffelbåde, som han selv kan sidde med og spise. Det er ikke alle børn som synes om kartoffelmos. Men det er vigtigt at han stadig får grøntsagsmos og du kan lave mos til ham af alle slags grøntsager, f.eks. rodfrugtmos, hvor du blander gulerod, pastinak, majroer eller hvad du nu kan finde på :) Du kan købe en pose frosne rodfrugter og bruge den til mos.
Du skal holde fast i hans lyst til at smage og spise, hans lyst til at putte i munden. Han lyder heller ikke til at mangle noget og lyder generelt til at trives.
At han for tiden kan være meget "pibende" kan sagtens hænge sammen med hans alder og den udvikling han går igennem lige nu. Den 7 april udkommer min bog "Sådan støtter du dit barns udvikling", som måned for måned beskriver hvordan børn udvikler sig. Især med fokus på deres følelser og behov, hvad er det der sker, hvorfor gør de som de gør :) Den vil jeg anbefale dig at læse :)
Hvis han er svær at putte om dagen, så prøv at lade ham sidde op i barnevognen, tril ham en tur og lad ham se på verden, mærke vinden i ansigtet osv. Det bliver bedre og bedre vejr og han vil elske at komme ud og opleve - og så kan du putte ham og lade ham falde til ro, når han så er parat og godt fyldt op med stimuli :)
De fleste børn vil i din drengs alder, have brug for at sove 2 lure dagligt. De sover ofte 14½ time i døgnet - f.eks. fordelt så barnet sover 3-3½ time sammenlagt om dagen og sover 11 timer om natten. Det lyder derfor som om at din drengs rytme, er meget gennemsnitligt :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej og har fået lidt ro med på vejen - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske