Brev:
Gråd og afvisning af skemad
29. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Gråd og afvisning af skemad
Kære Helen,
Håber du kan hjælpe mig, da spisning hos os lige nu er et stort kaos.
Min søn er nu 7 mdr. Blev ammet fuldt til 4,5 mdr og langsomt blev risgrød introduceret - siden majsgrød med frugtmos og lidt øllebrød og havregrød - og derefter kartoffelmos med forskelligt grøntmos. Udover amning, er langsomt tilføjet lidt MME og vælling da amningen er ved at fase ud (det går lidt op og ned).
Der har dog aldrig været en sikkerhed i spisningen... jeg er evigt i tvivl om det er fordi der i perioder har været tilbudt for meget, han ikke kan lide maden eller hvad.
Status lige nu er kaos og ikke meget bliver indtaget og han higer hele tiden efter bryst og græder ved måltider og om natten. Om dagen er han ellers en glad og aktiv lille fyr der pludrer og møver sig rundt på gulvet. Han er en slank baby der lige holder sin kurve og ligger på midten.
Lige nu:
6.30 amning
8.30 risgrød eller øllegrød med lidt frugtmos (appetitten er svingende, fra 0.5 til 1 dl)
9.30 lidt amning eller vælling eller MME før minilur på 30 min. (amning hvis jeg har noget og han har spist grød - ellers vælling eller MME 100 ml - han vil ikke have mere)
11.30 risgrød hvis han ikke ville spise kl. 8.30 ellers 100 ml vælling (han vil ikke have mere)
12-15 middagslur - fungerer super godt
15 frugtgrød - spiser oftest en fin portion
17 amning og minilur på 30 min (har de seneste dage sprunget denne amning over - nogle dage givet lidt MME max 100 ml bliver drukket)
19 grøntsagsmos - han spiser tre skefulde og begynder at skrupskrige og vil kun have bryst - jeg kan intet gøre - han er helt væk - skriger hvis jeg tilbyder MME, hvis jeg giver nattøj på, prøver at trøste - han falder først til ro når ham bliver lagt til... Jeg tænker han enten ikke får nok amning/nærhed? eller at jeg skal tage og stoppe amningen helt og høre skrig i x dage og så kan han spise? eller?
Jeg er ikke kommet så meget videre med mere varieret mad, da dette altid kun næsten har fungeret - han har aldrig rigtigt spist meget og jeg har kogt og blendet for at lave lækker mos uden det er spist med stor glæde - måske han er blevet for stor til denne rytme?
Frem til 5 mdr. sov han uden afbrydelse 8-10 timer om natten, nu vågner han mange gange og vil ammes - ja han er jo nok sulten - her har jeg dog lukket køkkenet for at han skulle spise om dagen.
Det skal siges at han elsker at sidde i køkkenet og se mig lave mad - han kigger og åbner mund og laver lyde...
Jeg ville gerne frem til at han med glæde foretrak skemad og glemte mit bryst, fremfor at han skriger ved mangel på bryst og overlever med skemad - er det en naturlov eller er der en løsning ?
Håber du kan bringe ro og klarhed til mig, så min søn kan få den mad han skal.
Med venlig hilsen
Trine