Svar: Gråd og afvisning af skemad
29. marts 2011
Alder:
7 mdr.
Kære Trine
Tak for dit brev og velkommen til :)
Det er vigtigt at du sikrer dig, at din dreng ikke søger brystet ekstra og generelt virker ekstra tryghedssøgende, fordi han ikke er helt rask - det kan være udtryk for at han har ondt. Det kunne være ondt for tænder, ondt i ørerne eller måske har han blære betændelse?
Men hvis han er sund og rask og afviser sin skemad, så er det vigtigt at få ham gjort interesseret og her er det vigtigt at du gør tre ting:
1. Giver ham mad i hånden, som han selv kan spise. Og konsekvent lader ham starte med at få noget i hånden at gumle på, opbløde med spyt, sutte saften ud af - imens laver du så grøden eller mosen klar og giver ham den efterfølgende.
2. At du giver ham mad med masser af smag, mad der tager udgangspunkt i jeres mad. Han skal have interessante fødevarer, det skal være smagfuldt, ikke kedeligt.
3. At du varierer hans tilbud, så han får så meget forskelligt som muligt, så han hele tiden holdes interesseret, fordi det er nyt og spændende.
Det er samtidig vigtigt at du ikke ammer mere end han har behov for, mælken må ikke udgøre så stor en del af hans indtag at at det tager pladsen op for den egentlig mad. Han vil normalt trives med 4 amninger dagligt - eller 4 flasker - og de ligger mest hensigtsmæssigt tidlig morgen, inden middagslur, aften og sen aften.
Du kan ikke forvente at han kan sove 8-10 timer uden at få mælk - det vil være relevant at satse på 6 timer. Det er vigtigt at han får sin mælk, men han har også brug for nærheden og for at mærke dig - præcis som du også selv fornemmer. Amningerne skal ligge fordelt over hele døgnet, for også at give plads til skemaden.
Han skal have havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, gerne med lidt frugtmos som topping og så skal han have grøntsagsmos med kogt kød og fisk. Du skal give ham mos som smager af noget, mos som tager udgangspunkt i den mad som I andre spiser. De gammeldagsretter er ofte rigtigt gode og han må få næsten alt.
Du kan lave mos af alle slags grøntsager: Gulerod, squash, blomkål, broccoli, pastinak, persillerod, løg, jordskokker, kålrabi, hvidkål, peberfrugt, skorzonerrødder, spidskål, rosenkål, savoykål, ærter, majs, grønne bønner, grønkål, porrer, tomater (uden skræl), agurk, avokado osv.
Selleri, spinat, rødbede og fennikel indeholder nitrat. Han må meget gerne få det men i små mængder. Det bør ikke udgøre mere end 1/10 af portionen ellers skal det gives med 14 dages mellemrum.
Du kan lave maden selv, eller du kan give ham mos fra glas, det er også okay. Du må meget gerne lave lidt sovs med sødmælk og så give ham grøntsager, ris og lignende om aftenen moset med lidt sovs. Du kan f.eks. lave boller i karry, kartoffelmos og millionbøf eller mose lidt flødekartofler med indmaden af en frikadelle - det er helt okay, at du giver ham dette og det er en måde at få mos i ham på, som smager af noget - og med udgangspunkt i jeres mad. Du kan give ham rester til frokost, så du på den måde også der får fyldt ham lidt ekstra op.
Du kan give ham kogt kød af kylling, kalkun, svin, kalv, lam, and, okse osv. og du kan give ham fisk - kogt eller lavet i ovnen - De fede fisk er især laks, sild og makrel. De mere magre fisk er skrubbe, rødspætte, sej og torsk og her må han gerne få det hele. Tun fra dåse er også i orden.
Du skal hjælpe ham med at holde fokus, når han spiser. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting. Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en ambulance eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en ambulance, babubabu siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det...
Og så er det vigtigt med en fast plan for dagen. Netop det at ting sker til samme tid og på samme måde giver genkendelighed og det vil derfor på sigt hjælpe jeres dreng til at finde ud af hvad der skal ske. Det er således nødvendigt for at han forbinder det at sidde i den høje stol med at spise.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05/06: Ammes og sover videre
Morgen 7.30-8: En appelsinbåd eller lignende i hånden at sutte på og der følges efter med havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (evt. jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få bryst eller flaske først
Frokost 11-11.30: Ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignende i hånden at gumle på, og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk, vand af kop.
Bryst eller flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag 15.30: Flerkornsgrød med frugtmos, evt. frugtgrød som nu - frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Powernappen springes evt. over -
Aften 18: Starter med en brødskorper, agurk eller lignende at gumle på og der følges efter med grøntsagsmos med kød eller fisk. Udgangspunktet bliver mere og mere jeres mad, det kan være en ret som boller i karry, det kan være lidt laks fra ovnen, eller indmaden af en frikadelle. Der skal være mos og det skal være mad i stykker, som han selv kan sidde med og gumle på. Vand af kop.
Ammes eller flaske og puttes til natten 19.30-20
Sen aften 23-24: Ammes eller flaske og sover uden mælk indtil næste morgen tidlig kl. ca 05/06, hvor han så ammes igen.
Hvis du vælger at stoppe amningen helt, så skal han have flaske i stedet for og som sagt fire gange dagligt - aften, sen aften, tidlig morgen og inden middagslur - det er som sagt vigtigt at mælkeindtaget ligger her, for at give plads til mere skemad og samtidig også sikre hans behov for mælk/væske.
Som du kan se ligner min plan meget den plan du selv har sendt. Jeg har dog rykket aftensmaden frem til kl. 18, for jeg tror simpelthen din dreng er for sulten når du først tilbyder ham aftensmad kl. 19 .. derfor kan han ikke koncentrere sig om at spise, men vil naturligt hellere have brystet.
Jeg håber at ovenstående plan hjælper videre på vej og også giver lidt idé om, hvad du kan forvente af din dreng lige nu :)
Rigtig meget held og lykke fortsat!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske