Brev:
Afbrudte nætter
30. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Afbrudte nætter
Kære Helen
Jeg har den dejligste datter der nu er 6 måneder og 1 uge gammel. Hun er glad og stortrives hele dagen, men nætterne er helt umulige, og jeg ved simpelthen ikke, hvad jeg skal stille op.
De første ca. 3 måneder havde hun kolik og skreg i timevis, og var helt utrøstelig hver evig eneste sen eftermiddag/aften og nat. Det gik så heldigvis endelig over. I de første måneder sov hun hverken meget om dagen eller natten. Det er så blevet bedre med middagslurene efter hun blev ca. 3 måneder, men nætterne er stadig ikke gode. Hun har ikke de timelange skrigeture, men hun sover ca. 1 time ad gangen, hvorefter hun vågner og græder, er irriteret, møfler rundt eller vil have mad. Nogle gange virker det ikke som om, at hun ikke er rigtig vågen, og jeg tænker at hun måske drømmer.
Hun har indtil for et par dage siden sovet mellem os, men nu ligger hun i sin egen seng, som står helt op ad vores, så jeg kan holde på hende, give sut osv. Det er ikke blevet bedre af, at hun sover på sin egen madras, men det er vi selvfølgelig også først lige begyndt på.
Hun har nu fået grød/mos ca 1,5 måned og jeg ammer stadig. Hun spiser ikke meget ad gangen af skemaden, men jeg giver hende skemad 2-3 gange om dagen og ellers bryst. Min sundhedsplejerske siger at hun får hvad hun skal have ift. vægt og trivsel, og hun siger også, at hun sikkert vil spise mere om dagen, når hun ikke længere får mad om natten.
En typisk dag:
Vågner mellem 06.30-07.30
Får bryst og evt. nogle gange lidt frugtmos
Vågen 1-2 timer
Formiddagslur udenfor i barnevognen
Sover ca. 2 timer
Får grød med frugtmos og derefter bryst
Vågen 2-3 timer
Bliver ammet igen inden hendes eftermiddagslur
Går en tur med hende i barnevognen til hun falder i søvn
Sover ca. 1,5-3 timer udenfor i barnevognen
Får grød eller kartoffel/grøntsagsmos og bliver ammet.
Så er hun vågen til hun bliver puttet ca. ved 19-20 tiden, alt efter hvornår hun har sovet til middag. Nogle gange tager hun en powernap på 30-45 min. ved 18 tiden, hvis hun ikke har sovet så længe til middag.
Fra ca. kl. 17 og resten af aftenen, vil hun gerne have hyppigere bryst, hvilket hun får. Hun får desuden aftensmad (kartoffel/grøntsags/kødbollemos el.lign.) ca ved 18.30 tiden.
Jeg putter hende ved 19-20 tiden alt efter hvor træt hun er. Nogle gange sover hun næsten med det samme, andre gange kan der gå et par timer.
OG så er det, at natteroderiet starter allerede ca. 1-1½ timer efter, at hun er faldet i søvn første gang.
Min sundhedsplejerske siger, at vi - når vi har overskud til det - skal tage en kold tyrker en uge eller to og ikke give hende mad om natten. Amme sidste gang ved 23-tiden og næste gang ved 5-tiden om morgenen. Så kan jeg give hende vand i løbet af natten, hvis hun er tørstig, men ellers gå rundt og trøste hende, til hun falder i søvn igen.
Jeg er helt flad, og det samme er min mand, som møder på job kl. 5 om morgenen. Jeg får heller ikke sovet om dagen, da jeg er igang med at skrive speciale og tage et sidste fag oven i, som jeg mangler på min universitetsuddannelse. Det skal jeg have afsluttet inden for den næste 1,5 måned. Så mit overskud er i minus, hvis det ellers kan være det ;o)
Kan du mon give mig nogle gode råd? Jeg tænker på, om hun vågner af sult, eller om hun bør få nok i måltiderne om dagen? Har også prøvet med vælling ved 22-tiden, giver ingen ændring.
Og hvis jeg skal vænne hende af med maden om natten, og det måske slet ikke er derfor hun vågner? Det er måske også pga udviklingstrin, drømme, tænder på vej eller... ja tankerne flyver rundt. Men nu har det snart stået på så længe.
Før gav jeg mad ca. hver anden-tredje time om natten, men nu er jeg så træt, at jeg først prøver at nusse, give sut, om det er bøvs eller prut om natten, og når hun så bliver ved, lægger jeg hende til brystet - hun spiser lidt og falder så i søvn, hvorefter jeg kan lægge hende. Så vågner hun igen ca. efter 1 time, og sådan kører det til næste morgen. Jeg ved godt, det er en ond cirkel at lægge hende til brystet, men jeg er bare så træt.
Vi slukker lys og er stille, når hun skal falde i søvn, så hun ved det er nattetid. Og vi går faktisk også selv i seng samtidigt med hende, fordi vi er helt udmattede og jeg ved jo, at jeg skal op igen hele natten. Så det gavner heller ikke ligefrem ægteskabet.
Det var jo en hel roman, hvis du mangler flere oplysninger må du sige til. Jeg håber, at du kan hjælpe mig lidt og glæder mig meget til at høre fra dig.
Mange hilsner
Annika