Svar: Afbrudte nætter
30. marts 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Annika
Tak for dit brev, din fine beskrivelse af din dejlige datter og velkommen til :)
Det er naturligvis rigtigt, at børn spiser mere om dagen, når de ikke spiser om natten - modsat, så vil børn naturligt også spise mere om natten, hvis de ikke får behovet dækket om dagen ... Det er derfor vigtigt at finde en balance mellem at hun får mad nok og også får mælk nok hele dagen igennem.
Din datter har været igang med skemaden i 1-1½ måned og er nu lidt over 6 måneder gammel. Det betyder at hun nu kan få meget mere skemad, mere variation og at hun også har brug for flere måltider dagen igennem.
Mit forslag til en dagsplan ser således ud:
Tidlig morgen 05: Ammes og sover videre i mors seng
Morgen 7.30: Havregrød, vand af kop.
Formiddag 9-9.30: Frugtmos (jerntilskud), frisk blød frugt i hånden at sutte på, vand af kop.
Ammes og puttes til formiddagslur som nu
Frokost 11.30-12: Grøntsagsmos og der begyndes med kød eller fisk, det kan være hjemmelavet mos eller mos fra glas. Suppleres med ristede rugbrødsbjælker, agurk eller lignede at gumle på, vand af kop.
Ammes og puttes til middagslur ca kl 13-13.30 - tidspunktet varierer efter hvor lang en formiddagslur hun tager
Eftermiddag 16: Tilbydes lidt frugtmos, frisk blød frugt i hånden at sutte på selv, vand af kop og må her også meget gerne ammes, men det er vigtigt at hun ikke sover imens hun ammer - hun bør ikke powernappe om eftermiddagen.
Aften 18: Grøntsagsmos og igen begyndes med kød eller fisk, der suppleres med brødskorper, agurk eller lignende at gumle på selv, opbløde med spyt osv. Vand af kop
Ammes og puttes til natten 19.30-20, sover i sin egen seng
Sen aften 24: Ammes rigtig godt fra begge bryster. Sover derefter videre i sin egen seng. Begynder at kunne undvære brystet indtil næste morgen tidligt. At sove igennem er at kunne sove 5-6 timer uden at få noget at drikke.
Man kan godt nogle gange være nødt til at give barnet en "kold tyrker", fordi barnets indtag af mælk er så stort, at de påvirker barnets øvrige indtag af anden og mere sufficient mad og derfor går ud over barnets trivsel ... men der er I ikke endnu og derfor synes jeg at I skal forsøge noget andet.
Jeg vil foreslå, at du for det første følger planen jeg har sendt, fordi du derved sikrer at hun har fået både mad og mælk nok dagen igennem og det er nødvendigt for at hun kan undvære mælken midt nat. Derudover skal du så, når og hvis hun vågner om natten og kun kan falde i søvn med brystet, tilbyde hende at få bryst og lade hende die kortvarrigt. Altså lade hende få brystet, som er det hun beder om og som giver hende tryghed, men stille og roligt forsøge at lirke brystvorten ud af munden på hende. I starten vil hun søge brystet igen, og så får hun det igen, finder roen og atter lirker du brystet væk. Det kan godt være at du skal gøre dette flere gange og det er helt okay.
Samtidig med dette, skal hun have en anden form for beroligelse. Det kan være at holde hendes hånd, stryge hende over håret, vugge hende blidt på hoften - hvis du ligger ned og ammer, så vil du fint kunne vugge hende lidt med hånden på hendes hofte, eller et stille 'ssyyy/ssååå'. Det der er tanken er at hun så stille og roligt vil kunne finde roen ved dette og kunne undvære brystet. Du skal altså lirke brystet væk og erstatte med noget andet, så hun på den måde lærer at falde i søvn netop med dine kærtegn og beroligende ord.
Lige nu er hun måske nødt til at lære det liggende ved siden af dig, men på sigt, vil hun kunne det liggende i sin egen seng, netop fordi du får overført ritualet, det beroligende.
Du skal også være opmærksom på at hun sagtens kan drømme, ligge og småklynke, sige lyde osv. om natten - hvor hun ikke nødvendigvis behøver at få brystet, men i stedet skal hjælpes videre i søvnen med kærtegn og beroligende ord. Du skal også være opmærksom på at hun kan have brug for stillingsskift, at hun motorisk får sig lagt i stillinger som hun ikke mestrer at komme væk fra og har brug for din hjælp. Det betyder heller ikke at hun skal ammes.
Der er altså lidt naturlig uro om natten med den alder jeres datter har, det er normalt. Men det er vigtigt at I ikke kommer ind i dårlige vaner, som at give bryst eller f.eks. sut hver time, for at hun kan sove videre ...
Håber du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske