Svar: For god appetit - 5 mdr.
22. juli 2004
Alder:
5 mdr.
Kære Tanja
Din søn lyder til at være en sund og stærk dreng, med en helt normal appetit. Det lyder helt rigtig det du gør og du må prøve at stole på det du selv fornemmer og 'lukke ørerne' for de ellers nok så velmenene råd.
Du må et eller andet sted regne med at han selv vil sige stop, lukke munden, dreje hovedet osv. hvis han ikke ønsker mere mad. Samtidig er det dog også begrænset, hvor meget du skal proppe ham.
Jeg synes umiddelbart at det er bedre at give ham små og hyppige måltider i stedet for få og store måltider. Så i stedet for store portioner grød/mos 2 gange om dagen, så er det bedre at give mindre portioner og øge til 3 gange om dagen.
Portioners størrelse varierer jo meget fra barn til barn. Nogle spiser kun ½-1 dl andre spiser 2 dl. Hvis du køber industrielt fremstillede produkter, så vil en portionsstørrelse ofte fremgå af pakningen, som en slags guide, selv om der er individuelle forskelle.
Laver du selv grød, så vil en portion ca bestå af 1 dl mel og 2 dl vand + ½ dl mælk. Grøntsagsmos vil være ½-1 gulerod, 1-2 kartofler, vand og mælk. Igen afhænger det jo af grøntsagernes størrelse.
Med hensyn til at amme om natten, så vil de fleste børn have behov for amning om natten indtil 6 mdr´s alderen. Man siger at efter de 6 mdr, så kan barnet godt dække sit behov i løbet af dagen. Nogle børn har dog stadig behov for amning om natten lidt længere tid, fordi det er trygt og rart og noget de kender til.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske