Svar: Det dér med søvn om morgenen
30. marts 2011
Alder:
10 mdr.
Kære B-menneske
Når man taler om A- og B-mennesker hos voksne, så kalder vi det for Lærker og Ugler hos børn. Lærkerne falder ofte let i søvn om aftenen, de er trætte sidst på dagen, har svært ved at koncentrere sig – det er dejligt at komme i seng. For lærkerne er morgenen den bedste tid på dagen – de vågner, de er udhvilede, de føler sig friske – de elsker at komme op og starte dagen og de vågner ofte kl 05 ...
Uglerne derimod, de kan ikke lide at stå op, de elsker aftener, - aftenen er den bedste tid på dagen, der er der de er mest årvågne, aktive, effektive – der tænker de bedst, der arbejder de bedst.
Om man er det ene eller det andet, betyder egentlig ikke noget, man kan fint trives med begge ting - det bliver først rigtigt en udfordring, når man er B-mennesker og får en lille Lærke - og det er den udfordring I har hos jer...
For som udgangspunkt trives din datter jo med sin rytme. Det passer hende fint at starte dagen tidligt og hun nyder at komme op - men da du gerne vil sove længe, så passer hendes rytme ikke så godt til dig.
Du skal naturligvis overveje om du skal ændre på noget nu og her eller måske lade far tager over om morgenen, hvis han er mere morgenmenneske end du er ... Det er altid lidt problematisk at skulle ændre på en rytme, som barnet trives med - men det kan godt lade sig gøre.
Vi har alle det, der hedder en cirkadisk rytme. Det der også hedder vores indre ur. Denne rytme styres af mange ting og den følger ofte et bestemt mønster – niveauet af hormoner er forskelligt alt efter tidspunktet på døgnet, vores kropstemperatur varierer, hvornår vi går på toilettet følger et bestemt mønster. Det samme gør vores appetit, vores blodtryk osv. Det er ikke tilfældigt, hvornår vi føler og trætte, sultne osv.
Lys har stor betydning for vores cirkadiske rytme. Lys fortæller os noget om hvornår vi skal være vågne og hvornår vi skal sove. Derfor er det rigtig godt med dæmpet belysning, nedrullede gardiner osv. når det er sengetid, ligesom mørklægningsgardiner kan være rigtig gode til at holde dagslyset ude om morgenen :) Du kan købe billige mørklægningsgardiner i JYSK eller i IKEA - de fås ofte til mellem 100-140 kr.
Aktiviteter, hvornår vi laver noget, at der sker noget omkring os osv. er med til at bestemme hvornår vi er vågne.
Mad vi spiser, visse måltider hører bestemte tidspunkter til + tidspunktet for mad er vigtigt i forhold til hvornår vi føler os trætte. Det hele hænger sammen, - følelsen af at trænge til at slå mave og lige ligge lidt på sofaen, når man har spist …
Når man skal ændre på en tidlig søvnfase, som jeres datter har (hun sover tidligt hele dagen igennem), så er man nødt til at se på hele dagens rytme. Man kan ikke bare putte hende senere i seng, så vil hun stadig vågne til samme tid.
Derfor skal man se på: Hvornår spiser hun, hvornår sover hun osv. Hvordan er dagsplanen nu i forhold til, hvad der kunne være ønskeligt.
Sammenlagt sover din datter jo hvad hun har behov for, hendes søvnbehov bliver fint dækket og hun trives med sin rytme. Det er derfor vigtigt at hun et eller andet sted stadig får lov til at sove som nu, men tidspunkterne nu skal sove på skal ændres.
For at ændre på hendes tidlige opvågninger, kræver det som sagt at du ændrer hele dagens rytme og det du helt præcist gør, er at flytte hendes rytme hele dagen igennem med ca 15. minutter.
Det er vigtigt at hendes morgenmad ikke bliver serveret kl 5, men først kl. 6.30-7 eller hvornår du synes det er passende, at starte dagen hos jer - det er netop vigtigt, fordi mad har betydning for påvirkningen af vores indre ur (jvf. ovenstående) og du skal være sikker på, at hun ikke vågner fordi hun er sulten. I takt med at hendes rytme skal ændres, vil det også være en god idé at indføre en godnatgrød, som sikrer hende lidt ekstra mæthed til natten.
Hendes morgenlur som hun får nu på vej til dagplejer, skal flyttes, så det stille og roligt bliver til en formiddagslur i stedet og på samme måde vil middagsluren komme til at ligge lidt senere og hele dagens rytme således flytte sig. Som sagt gøres dette ved at flytte tidspunkterne med ca 15 minutter dagligt.
Samtidig med at du rykker hendes rytme, så er det også vigtigt at du ikke lader hende indhente den manglende søvn i sidste ende. Hun skal naturligvis have den søvn hun har brug for, men hun må ikke indhente de 15 minutter som du hele tiden rykker hende om dagen. Den time det måske giver i forskel skal hentes om natten. Hvis hun f.eks. plejer at sove 45 minutter om morgenen, så skal hun altså stadig sove 45 minutter, men luren skal ligge kl. 9.30-10.15 i stedet for mellem 7.30-8.30 som den måske gør nu.
Du kan i min bog "Sådan får du dit barn til at sove" læse mere omkring denne problematik og du kan med fordel også købe afsnittet fra min søvndvd "sådan sover dit barn". Det koster 35 kroner at downloade et sådan afsnit. Se under 'Helens bøger, DVD'er m.v.'. Her har jeg blandt andet besøgt Tristan og hans forældre som havde samme problem som jer. Hør dem fortælle om hvordan de havde det, hvad de har gjort, se og hør hvordan jeg vejleder dem og følg dem i ændringen til nye vaner. Klippet hedder "uglebørn og lærkebørn".
Rigtig meget held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske