Svar: Ost
30. marts 2011
Alder:
19 mdr.
Kære Sanne
Din datter må meget gerne få ost. Ost kan gives på mange forskellige måder og er en god og vigtig kilde til kalcium.
MEN, som med alle andre fødevarer så gælder at ost kan indgå som del af en almindelig sund og varieret kost. Hun skal altså ikke kun spise ost, men spise mange andre former for pålæg.
Der er ikke officielle anbefalinger omkring, hvor meget ost børn må få dagligt - det er et skøn du er nødt til at gøre dig. Men, der er dog lavet anbefalinger for indtag af ost i daginstitutioner og disse anbefalinger kan man godt læne sig op af.
For daginstitutioner og ost til frokostmåltidet lyder anbefalingerne:
Vuggestuebørn: Ost gives ca. 1 gang om ugen og kan indgå i både kold og varm frokost. Der bør vælges ost med max 17gram fedt pr 100g og til en 1/4 skive rugbrød bruges ca. 5 gram ost.
Børnehavebørn: Ost gives ca. 1 gang om ugen og kan indgå i både kold og varm frokost. Der bør vælges ost med max 17gram fedt pr 100g og til en 1/4 skive rugbrød bruges ca. 10 gram ost.
Mængden i gram er gennemsnitligt, det vigtigste er at børnene bliver mætte af den mad de spiser.
Dette kan du læse i "Anbefalinger for frokostmåltidets ernæringsmæssige kvalitet til børn i daginstitutioner" FVST 2010.
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske