Brev:
Søvn- og puttehelvede
30. marts 2011
Alder:
15 mdr.
Søvn- og puttehelvede
Kære Helen.
Jeg har fulgt din hjemmeside i længe, og har også købt din bog, men har desværre ikke fundet en løsning der matcher mit problem.
Jeg er mor til en fantastisk, dejlig og viljestærk dreng på snart 16 måneder.
Det er altid mig, der har stået for putning fordi at min kæreste (hans far) og jeg har haft (og har stadig) meget forskellige holdninger til hvordan det skal foregå. Jeg synes at hans metoder har været for hårde, så jeg har altid selv klaret det. (Eksempel: faren har, siden den lille var ca. 6-7 måneder syntes, at han sagtens kunne græde sig i søvn)
Nu er det imidlertid stadig mig der putter, men jeg synes det begynder at blive et problem at det ALTID er mig der 'hænger' på det. Det, og at jeg gerne vil have hans far træder til, gør at jeg godt vil ændre hans putte ritual, så det passer lidt bedre til det hans far vil indføre, som er: Give flaske, lægge ham ned, sige godnat og så forlade værelset. Faren synes, at han skal lære 'bare at falde i søvn'.
Problemet er, at fordi det er mig der altid har lagt ham, vil han ikke falde til ro, hvis det er hans far der kommer ind for at putte ham, når han vågner i løbet af aften.
Men nu til det store problem. Hans putteritual er pt. at han får børstet tænder, får en godnatsang, en flaske kamillete på mit skød og så ned i seng. Mens han falder til ro i sengen, holder jeg min hånd på hans lænd eller mave. Det tager mellem 10 og 15 minutter i alt, så sover han.
Hans far gider ikke sidde inde ved ham, så til aften prøvede jeg at forlade værelset, mens han fik sin flaske i sengen. Så snart han opdager at jeg ikke er hos ham, rejser han sig op og græder. Det gør han altid, hvis jeg går for tidligt. Men i dag 'stod jeg imod' selv om det var sindssygt hjerteskærende og vi skiftedes til at gå ind til ham hver 3-4. minut. Det var det samme hver gang, han rejste sig hver gang vi forlod værelset. Han var død-ulykkelig og efter 3 kvarter endte med at han kastede op på gulvet. Der smed jeg håndklædet i ringen.
Jeg er virkelig desperat og ulykkelig her - håber sådan, at du har et godt råd. Skal jeg fortsætte med at putte ham på min måde og så være nødt til at være hjemme hver eneste aften? Eller skal vi være hårde og bare fortsætte med at lade ham stå og græde og kaste op "til han selv lærer det"?
Et lille tillægsproblem:
Han vågner for tiden HVER nat omkring midnat - og for min søvns skyld, henter jeg ham ned i vores seng. Han har værelse på stueplan og vi har i kælderen, så det er lidt af en tur. Jeg har prøvet at lægge ham i sin seng i vores værelse, men det vågner han af.
Det er ikke holdbart og skaber mange konflikter imellem mig og hans far, der mener, at han må blive stående i sin seng og græde om natten. Han mener at det er et spørgsmål om tid før han lærer at lægge sig ned og sove. Faren vågner imidlertid ikke af at drengen græder om natten, så den har jeg også for mig selv.
Håber og krydser for et hurtigt svar.
Kærlig hilsen,
En meget, meget ulykkelig Mor :(