Svar: Spisetid
31. marts 2011
Alder:
5 mdr.
Kære Teresa
Det lyder som om at du allerede gør rigtig mange gode ting og har gjort dit mange gode overvejelser :)
Det er rigtig godt at du nu forsøger at have di dreng siddende i den høje stol - den pude du taler om, er det selve hynden som følger med stolen eller er det en ekstra pude du sætter i ryggen på ham? Hvis det er en ekstra pude, så synes jeg at du skal prøve at fjerne den, for at se om han kan sidde ud, måske den irriterer ham. Hynden der følger med stolen plejer ikke at være et problem, det er mit indtryk at de fleste børn sidder godt med den, fordi de netop kan sidde og ikke glider rundt :)
Du skriver at han støder fra med fødderne på fodpladen og det er naturligt at han fascineres af pludselig at kunne støde fra med fødderne og den nye fornemmelse det er, for ham netop at kunne mærke pladen under sine fødder. Det er sandsynligt at han stopper, når han har vænnet sig til dette, alternativt kan du jo være nødt til i en periode, at flytte sædet bare en tand længere ned, for at se om han så kan sidde mere roligt.
Når du giver ham mad, så er det vigtigt at maden er det mest interessante. Det skal se spændende ud, det skal varieres og du skal appellere til hans lyst til at spise, ved netop at have fokus på maden og sammensætningen.
Du kan med fordel give ham lidt i hånden at gumle på og det er klart at jo ældre han bliver, jo mere forskelligt kan han få. Men du kan f.eks. godt lave en agurkering, hvor du skærer en ring på 1½ cm. fjerner kernerne i midten, så det bliver til netop en ring og så sætter ringen på hans tommelfinger. På den måde kan han bedre holde fast på den og han koncentrerer sig om at gumle på sin agurk i stedet for på sin hagesmæk - og så må du så følge efter med skemaden.
Hjælp ham med at holde fokus. Sæt ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden. Fang så hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "Mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Når han så alligevel en gang imellem bliver forstyrret af et eller andet, lyden af en hund der gør eller lignende, så bekræft at det hører du også "hov der var en hund, vov-vov siger den", giv ham lidt vand at drikke og fang ham så igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du skal altså virkelig gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far eller en anden tage over, når det er en mulighed ...
Håber at du kan bruge ovenstående videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske