Svar: Pivet dreng
22. juli 2004
Alder:
2 år, 6 mdr.
Kære Mor til en 'tøsedreng'
Vi er jo alle forskellige og nogen er mere følsomme end andre.
Jeg tror det er meget vigtigt at I ikke negligerer hans følelser og griner af ham og kalder ham en 'pivskid'. Det er også meget vigtigt at I ikke allerede nu tager sorgerne på forskud om problemer, når han bliver ældre. Accepter ham som han er og styrk ham ved netop at acceptere ham og lytte til ham.
Når I siger at han sladrer og er en pivskid, så lærer han at de følelser han har ikke er gode. I skal lære ham at det er okay at være vred eller ked af det, når tingene ikke går efter hans hoved. Han skal også lære at tackle de frustrationer der kommer i en sådan situation.
I puster til adrenanlinen i kroppen ved ikke at acceptere hans følelser, i stedet skal I sætte ord på 'du bliver bare så ked af det, når xx tager bilen fra dig' (hvilket man vel godt kan forstå!) og i den modsatte situation 'xx bliver så ked af det når du tager bilen fra ham'.
Med den alder han har er han endnu i gang med at lære rollelege og at man kan dele og lege fælles. Som du beskriver ham vil han stadig gerne lege selv, og det skal han have lov til. Støt ham i fælleslege, når han har lyst til det.
Hvis han er den meget forsigtige type, så tag ham med ud og prøve lidt grænser. Klatre op på ting, hoppe, springe, bruge sig selv fysisk, så han oplever at der er noget han kan og så han derved bliver styrket. Pres ham endelg ikke, men fortæl ham hvor flot han gør forskellige ting.
Der er forskel på selvværd og selvtillid. Selvværdet hos din dreng skal styrkes, jo mere sikker han føler sig på sig selv, jo mere han ved at det er i orden at 'træde ved siden af' jo mere vil han også turde.
Fortsat held og lykke med ham.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske