Svar: Manglende lyst til MME
31. marts 2011
Alder:
4 mdr.
Kære tvillingemor
Det er vigtigt at du taler med din læge om, hvad et minimumsindtag kan være for dine børn - det er vigtigt at de får den mælk, de har brug for og at de får væske nok. Det handler både om at sikre dem kalk, jern, vitaminer osv. for at de kan vokse og gro, blive stærke og store - men det handler også om at de skal have væske, for at kunne trives.
Med en vægt på 7200g så er deres væskebehov mellem 800-1000ml i døgnet, hvoraf de 500ml bør være mælk og resten er væske. Det er rigtig meget og det er derfor jeg synes du skal tale med jeres læge om, hvad et minimumsindtag kan være ...
Det er fint at du nu er begyndt med lidt skemad, for at sikre dem lidt ekstra næring på denne måde. Du kan overveje at lave skemaden med modermælkserstatning, for at sikre lidt ekstra mælk den vej igennem. Af kop, synes jeg de bør lære at drikke vand, så de også får andet at drikke end mælk ...
En plan for dagen ser normalt således ud:
Tidlig morgen 06: Flaske og sover videre
Formiddag 9-9.30: Flaske og puttes til formiddagslur
Frokost 12: Tilbydes en lille smule grød, vand af kop.
Flaske og puttes til middagslur ca kl. 13 - tidspunktet afhænger af hvor lang en formiddagslur de har taget
Eftermiddag 16: Flaske
Sover dagens 3. lur
Aften 18: Tilbydes lidt grøntsagsmos som nu, vand af kop.
Flaske og puttes til natten kl. ca 20
Først på natten 01: Flaske som nu og sover videre
Som du kan se så går der tid mellem hver flaske, så de naturligt vil føle behov for at få noget at drikke igen. Flaskerne gives også i forbindelse med at de skal sove...
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske