Svar: Spørgsmål til putningen
1. april 2011
Alder:
15 mdr.
Kære Frederiks mor
Som det er hos jer lige nu, så falder Frederik i søvn i din favn, i mørke, og når han sover dybt, så putter I ham i hans seng, hvor han sover videre ...
I er nødt til at ændre på dette ritual, I er nødt til at lære ham at sove i sin seng først - og først derefter kan I begynde at gå fra ham. Du har tidligere skrevet til mig om søvn og de udfordringer I har haft - men det at Frederik falder i søvn i jeres favn, er en ny oplysning for mig ... og det er helt essentielt at få ændret på dette, før I kan gøre noget andet. Det handler om søvnassociationsproblemer.
Søvnassociationer er ting vi forbinder med at skulle sove. Ting vi har behov for, for at kunne falde i søvn. For små børn er søvnassociationer ofte at få bryst eller flaske, få en sut, sutteklud eller blive vugget. Det er altså de ting de forbinder med at skulle sove, det er det der gør dem rolige og får dem til at overgive sig til søvnen.
Men søvnassociationerne skal ændre sig i takt med at barnet bliver ældre, det der starter som en god og naturligt søvnassociation kan ændre sig til at være en uhensigtsmæssig søvnassociation og det lyder til at være tilfældet for jer.
De gode søvnassociationer er:
Sutteklud, bamse, godnathistorie, ”sshhh”, kærtegn, det 3. Øje, som er når man stryger barnet kærtegnende ned over panden.
De mindre gode søvnassociationer er:
Bryst, flaske, sut og blive vugget i søvn i favn.
De gode søvnassociationer er gode, fordi de handler om at lære barnet at falde i søvn selv. Barnet lærer at sove i sin seng og forbinder sengen med det sted, hvor man skal sove. De mindre gode søvnassociationer er mindre gode, fordi de gør barnet afhængig af den voksne.
Jeres dreng lyder til at være afhængig af jeres favn, for at kunne sove, han forbinder det at sove med at være i favn, eller i hvert fald er han afhængig af at mærke dig, din nærhed for at kunne sove - Og det er dette, som er hovedproblemstillingen hos jer, som jeg ser det.
Vi vågner alle sammen 10, 15, 20 gange i løbet af en nat, vender os, trækker dynen lidt op, sparker den af, drejer om på den anden side, retter på puden osv. Det er helt naturligt og når vi har disse små opvågninger om natten, så er det vores søvnassociation, der skal få os til at sove videre igen.
Vi registrerer simpelthen i vores underbevidsthed om alt er som det var, da vi faldt i søvn, og hvis det er det så sover vi roligt videre, men hvis det ikke er det, så vågner vi yderligere op og kan ikke sove, før vi finder det igen. Så hvis jeres dreng falder i søvn i jeres favn, så vil han naturligt vågne op om natten, sikre sig at I stadig er der og at han ligger i jeres favn og gør han det, så sover han trygt videre, men gør han ikke det, så vil han vågne, være ked af det og først sove, når I atter tager ham op og vugger ham.
Jeres dreng har brug for en ny og anden søvnassociation, måden du kærtegner ham på, en putteklud, en sovebamse, små beroligende ord du siger. Netop det med at kunne sige "ssshh-ssshh" kan være rigtig godt, fordi det er noget du også kan gøre på afstand. Hans underbevidsthed vil registrere at du er der, ligesom du var der da han faldt i søvn og det vil hjælpe ham videre i søvnen, fordi du og dine ord er en søvnassociation han kan bruge og som er bedre end afhængighed af at være i din favn.
Også en putteklud eller puttebamse kan introduceres nu og det vil være rigtig fint at han starter med at være lidt i favn, får en klud eller bamse at putte med, får læst lidt historie. Herefter puttes han over i sin seng, I bliver der, sidder hos ham, læser lidt videre, synger en sang og lærer ham at falde i søvn trygt og roligt i sin seng, netop ved at I er der og betrygger ham ved jeres nærhed.
Først når han er tryg ved dette, først når han forbinder det at skulle sove med noget dejligt og rart og har det godt og fint med at være i sin seng, så kan I begynde at gå frem og tilbage eller bruge metoden, med at lave noget praktisk i nærheden, stadig betrygge og berolige.
Håber dette giver lidt overblik, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske