Svar: Fjerne sen flaske?
2. april 2011
Alder:
10 mdr.
Kære Camilla
Dejligt at høre at lillepigen trives så godt, det lyder som om at der sker rigtig meget hos jer i øjeblikket :)
Det er helt korrekt at du her i 10 måneders alderen kan skære ned i antallet af flasker, så din datter får 2 flasker dagligt - svarende til ca 400ml mme. Dette sikrer hendes behov for jern indtil hun er 1 år :)
Det er forskelligt, hvordan barnet trives bedst. For nogle børn fungerer det bedst at fjerne flasken inden middagsluren og her erstatte med en kop sødmælk, lidt frugt, en portion tykmælk eller lignende - altså et lille mellemmåltid. For andre fungerer det bedre at fjerne den sene aftenflaske og barnet sover fint igennem uden ... Du er nødt til at prøve dig lidt frem.
Da du helst vil fjerne den sene aftenflaske, så forsøg dette - gør det, at du skærer mængden af mælk ned, så hun får mindre og mindre, altså får fra 150 til 125, til 100 ml osv. og når hun når ned på 50ml, så kan du prøve at tilbyde dette af en kop i stedet og så se om du kan slippe det helt.
Nogle gange kan man også slutte af med at give lidt vand i flasken og så gå over til at give lidt vand af en kop i stedet og på den måde komme helt væk fra at få noget at drikke om natten. Du skal dog være opmærksom på, at det vil være naturligt, at hun godt kan vågne og være lidt tørstig. Det er mange timer at skulle undvære væske, hvis hun ikke får noget fra kl. er 20 til 8 - det er 12 timer - og det betyder naturligt at hun skal kunne indtage væske nok i døgnets øvrige timer, hvilket kan være naturligt svært. Men prøv og se hvad der sker :)
Og ja - naturligvis må hun få lagkage på sin fødselsdag - hun vil sikkert elske det :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske