Svar: Søvnproblemer og fødselsdepression
2. april 2011
Alder:
1 mdr.
Kære Ditte
Tak for dit brev og tillykke med den lille dreng :)
Han er jo stadig bare en lille dreng og derfor også stadig svær helt at aflæse, det er naturligt svært at finde ud af, hvad han skal hvornår og hvad der er galt - vil han sove, lege, skal han skiftes, har han ondt i maven eller hvad handler det hele om ... :)
Det er naturligt at små børn taber sig lidt i starten og det er derfor helt okay, hvis jeres dreng har tabt sig og skulle indhente noget derefter. Men ellers er jeg nødt til at sige, at i forhold til at du ammer 12-14 gange i døgnet og han så har øget sin vægt med 570g på 3½ uge - det lyder faktisk til at være i underkanten.
Samtidig er der en risiko for, som du også selv er inde på, at den stress du har over det hele, naturligt påvirker din mælkemængde og dermed også påvirker din dreng og jeg synes faktisk det er værd at overveje, om ikke han skal suppleres med lidt modermælkserstatning på en flaske.
Når man er så lille som han er, så går det ikke at være vågen fra kl. 5.20-13.40 - det tåler han slet ikke i længden. Han bør ikke være vågen i mere end 2 timer af gangen, så skal han have mad og så skal han sove igen - og netop børn som er meget vågne og som næsten kan virke til at se en dybt ind i hjertet - det er faktisk ofte sultne børn ...
Jeg synes derfor I skal prøve at give ham en flaske og se hvordan han reagerer. Hvis han sluger 50ml eller måske mere, så er han sulten og har brug for at få den mælk.
Jeg synes ikke du skal opgive amning, men det er vigtigt at I får lidt ro på hos jer og at jeres lille dreng begynder at sove. Det er vigtigt for både dig og for ham. At give en flaske en gang imellem, vil også gøre det muligt for far at tage over så du kan gøre noget andet - hvad du nu har brug for, det kan jo være alt lige fra at gå en tur, lægge dig til at sove, eller være sammen med jeres andre børn :)
Får du medicin mod din fødselsdepression? I givet fald vil det være en rigtig god idé at du tager denne om aftenen og lader far give flaske om aftenen og natten, hvor du så også kan få sovet og slappet af og samle fornyede kræfter og så kan du amme om dagen.
Du må meget gerne også fortsætte med at amme, det kan være rigtig dejligt for dig at have den nære kontakt med din dreng og hvis du nyder amningen, er det naturligvis vigtigt at du stadig ammer. For at bibeholde din mælkeproduktion, vil det være godt, at du starter med at amme og så derefter supplerer med lidt mælk på flaske og lægger din dreng til at sove. Du kan så vurdere fra gang til gang, hvad han viser behov for - nogle gange vil han måske sove fint på din mælk, andre gange vil han være urolig, søgende, have svært ved at sove og har brug for ekstra på flasken og så skal han have det og sove godt derefter, vågne op og være frisk og klar til at udvikles og spise igen :)
Nogle børn er super gode bøvsere, straks de slipper brystet eller flasken kommer der en stor bøvs og alle er glade ... Andre børn har rigtig svært ved at bøvse og prutter mere. Det er måden de kommer af med luften på.
Det er naturligt sådan, at jo mere luft der skal igennem mave og tarmsystem, jo mere mavekneb og dermed ofte urolig søvn vil barnet have. Så det er som udgangspunkt en god idé at arbejde lidt på at få barnet til at bøvse.
Når han skal bøvse er det vigtigt at hans ryg er lige og at han får armene løftet. Det vil sige at han skal helt op over din skulder at ligge med armene løftet eller du kan holde ham foran dig, med dine hænder rundt omkring hans brystkasse under hans armhuler, så ryggen igen holdes strakt. Hvis han ligger krummet sammen i din favn eller på din brystkasse vil det være sværere for ham at få luften op.
Hvis han bare hænger slapt og fuld af mælk og tydeligt ikke kan bøvse, så må du putte ham og så vil det nogle gange ske at luften så finder vej efter lidt tid. Du kan evt. lægge et lille håndklæde ind under madrassen i liften, så han kommer til at ligge lidt højere med hovedet, det kan gøre at han lettere kan komme af med luften. Han kan og bør også stadig ligge med hovedet drejet til siden, så han kan gylpe den mælk op som evt. kommer ud sammen med bøvsen.
Når han er vågen og aktiv må du prøve at cykle med hans ben og hjælpe ham med at bruge sig selv motorisk. Det er med til at holde hans mave igang og vil lette hans evt. mavekneb fordi han har svært ved at bøvse.
Når du putter ham efter at have givet ham bryst, så er det vigtigt at du ikke sidder med ham i favnen og venter på at han sover - i givet fald skal du indstille dig på at sidde med ham under hele hans lur ...
Jeg vil anbefale at du svøber ham, ammer ham og inden han falder helt i søvn, så putter du ham fra din favn og ned i liften, hvor han skal sove. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen og skal heller ikke sove dybt, men være lige ved at falde i søvn - han skal flyttes fra din favn lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og lige når at registrere hvor han bliver lagt.
Stå lidt ved ham, hold dine hænder beroligende på ham, lul ham til ro - ligger han i liften kan du svinge den lidt, ligger han i barnevognen, kan du trille ham :)
Hvis han skal have flaske så kan du give ham den imens han ligger i lift eller barnevogn, så han ikke behøver blive flyttet, men får lov til at falde i søvn - ligesom når du ligger ned og ammer ham. Det vil her dog være en rigtig god idé at du eleverer hans hovedgærde lidt, så han ikke ligger helt fladt, fordi det forebygger mellemørebetændelse, at han ikke spiser imens han ligger fladt ned :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker og råd videre frem, fortsat held og lykke med ham :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske