Svar: Mælkeerstatning
3. april 2011
Alder:
11 mdr.
Kære Mie
Olivia har brug for at få 400ml modermælkserstatning dagligt, for at hendes jernbehov er dækket ind til hun er et år. En del børn kan indtage dette a 2 flasker, men nogle børn har brug for 3 flasker dagligt, for at blive dækket ind og det er også okay, så længe det ikke påvirker barnets indtag af anden og mere rigtig mad :)
Da din datter nu er 11 måneder gammel, så kunne du godt overveje om du skulle skrue ned, så hun kun får to flasker dagligt og i stedet tilbyde lidt mme af en kop inden hun skal sove eller sammen med grøden morgen eller til aftensmaden, så hun på den måde får sin mme, men komme væk fra at indtage det af en flaske.
Jeg ved fra dine tidligere breve at Olivias flasker ligger i løbet af dagen og at hun sagtens kan sove om natten, uden at få flaske - det er rigtig fint. Derfor er det hos jer et spørgsmål om at hun får lidt mælk af en kop og lidt mellemmåltider i stedet for. Hun kan f.eks. også få lidt tykmælk, en bolle med smør og ost eller lignende, som også er med til at sikre hende kalk (men ikke jern).
Den sidste flaske der forsvinder vil ofte være flasken inden putning om aftenen. I stedet kan erstattes med godnatgrød, mælk af en kop og så godnathistorie, godnatsang eller lignende. Denne flaske forsvinder ofte i 12-14 måneders alderen.
En plan for dagen, lavet ud fra de tider du tidligere har sendt mig, ser således ud:
Morgen 7: Havregrød, lavet med mælk, mælk af kop (sødmælk eller mme)
Formiddag 9-9.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt i hånden, evt. frugtmos, vand af kop.
Puttes til formiddagslur uden at få flaske
Frokost 12: Rugbrødshapsere med forskelligt pålæg, gerne fiskepålæg, suppleres med kogte grøntsager, kogte pastaskruer, stykker af frikadelle, ½ hårdkogt æg eller lignende, vand af kop.
Flasken her kan erstattes med en lille portion tykmælk med rugbrødsdrys, banan, revne æbler eller lignende og så puttes hun til middagslur kl. 13.45 som nu
Eftermiddag 15.30: ½ bolle med smør, ost, frisk frugt, frugtmos, vand af kop.
Aften 17.30: Familiemad, ris, pasta, kød, fisk, grøntsager, sovs af forskellig slags - spiser som I andre, helt almindelige børnevenlige retter, sødmælk eller mme af kop.
Suppleres med en godnatgrød som stille og roligt kommer til at erstatte flasken inden sengetid, sammen med godnathistorie eller lignende
Flaske og puttes til natten ca 18.30-19
Så den første flaske der forsvinder foreslår jeg er formiddagsflasken, og herefter flasken inden middagslur og tilsidst flasken inden putning om aftenen :)
Håber du hermed er hjulpet videre på vej, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske