Brev:
Gider ikke skemad - 8 mdr.
3. april 2011
Alder:
8 mdr.
Gider ikke skemad - 8 mdr.
Hej Helen,
Så er vi her igen med et spm angående skemad. Det virker som om Gilbert ikke gider spise det!? Han er snart 8 mdr og vi startede lige så stille med skemad allerede da han var 4 mdr i håbet om bedre nattesøvn (den har vi stadig ikke fået...).
Bortset fra da Gilbert fik sine to tænder i undermunden er det gået jævnt ok med at spise - han har aldrig spist store mængder, men vi er fint kommet op på de tre hovedmåltider og 2 mellemmåltider om dagen, med varieret kost. DOG skal grøntsagsmos ledsages af frugtmos (eller blandes i grød) for at glide ned... og kartoffelmos er aldrig blevet et hit. Men generelt smager han gerne på alt og lader ikke til at være kræsen.
Så vores problem handler mere om adfærd end om smag, tror jeg. Stort set siden begyndelsen har måltiderne fungeret bedst hvis Gilbert havde sin egen ske i hånden. Efterhånden har vi introduceret flere og flere ting, han selv kan sidde med, fx rugbrødsbjælker, stykker/skiver af grønt og frugt, madpandekager, bonde-brødshapsere med smør/smørost, rejer, ærter, ostebjælker osv. hvilket han elsker at sidde og smatte med (og der ryger også en del ned og vi hjælper ham lidt med hænderne). Han er blevet god til at tygge og sluger også større "klumper" (fx halve stenfri druer efter lidt tyggen).
MEN særligt de sidste tre uger oplever vi at han vægrer sig ved skeen... så snart vi fører den op mod hans mund kaster han hovedet tilbage og brokker sig... først når han er "optaget" af en aktivitet med hænderne, åbner han munden når skeen kommer derop - frivilligt men fuldstændig uden opmærksomhed på det...
Vi har prøvet forskellige set-ups fx stille og roligt alene-spisetid hvor vi forsøger at holde øjenkontakt osv - men han vender sig væk. Vi har også prøvet, når vi alle sidder og spiser så der er noget at kigge på, men resultatet er det samme - vi skal lokke og snyde det i ham. Vi snakker til ham, siger lyde og prøver at skabe en god stemning - men sjældent kan vi få mere end ½ dl i ham og ofte kun 10 skefulde. Det er jo slet ikke nok - men han virker ikke ekstra sulten efter flaske, som han får tilbudt før sine to lure og så til godnat og midt om natten (når han selv melder sig).
Han spiser 150-200 om natten, men de andre gange ca 100. Så det er ikke fordi han spiser sig mæt i mælk. Og der er heller ikke tænder på vej eller ondt i hals eller lign. Har også prøvet to forskellige stole samt at sidde hos en af os - samme resultat.
Kan det virkelig passe at han kun interesserer sig for mad, han selv kan styre? Og har du nogle idéer til hvordan vi kommer udover det? Det varer jo længe før han kan spise sig mæt uden skemad...
Hilsen