Brev:
Skrigeture under spisning
3. april 2011
Alder:
4 mdr.
Skrigeture under spisning
Hej Helen,
Tak for dit svar angående min datters små måltider. Vi har forsøgt os med nogle af dine råd - sut med større hul og en anden MME (blandet halv halv med den hun plejer at få). Og vi har fået de helt små måltider minimeret, men spisningen er stadig ikke helt optimal.
Mange af måltiderne ender i skrigeture, hvor hun nærmest nægter at spise mere, selv om hun stadig er sulten. Og flere gange sker det, at hun faktisk starter med at græde, ligeså snart hun får sutten i munden og faktisk endnu ikke har fået noget at spise. Det tager en del tid at berolige hende, hvorefter hun spiser, men ofte afbrudt af flere grædeture. Hun kan "lokkes" til at falde til ro ved at hun får en alm. sut i nogle minutter inden hun får sutteflasken.
Jeg synes det er mærkeligt, at hun skal græde sådan under måltiderne, når hun er synligt sulten, og det er hårdt at vi skal kæmpe så meget med hende for at få hende til at spise en acceptabel mængde. Vi har prøvet at lade hende "slippe" når hun har spist lidt og begynder at nægte flasken første gang, i den tro at hun faktisk er mæt. Men det resulterer bare i, at hun bliver meget hurtigt sulten igen, og her kan hun på et splitsekund gå fra at være i godt humør til at græde utrøsteligt indtil hun får mad igen.
Hun får 7 måltider i døgnet (en gang imellem 8), og jeg synes det er et acceptabelt niveau - for mig vil det være et skridt tilbage, hvis vi skal acceptere hendes små-spiseri og give hende flere måltider. Så kan vi ikke lave andet end at bespise hende i løbet af dagen, og så bliver der ikke meget tid til hygge og leg.
Ved de besværlige måltider spiser hun 80-100 ml. og ved de gode måltider, hvor hun spiser stille og roligt, tager hun 140-190 ml.
Mht. hendes refluks, så er hun udredt på Skejby, og hun har heldigvis ikke så slem refluks, at hun skal i medicinsk behandling eller opereres for det. Hun er også ved at vokse fra det, og hun gylper ikke så meget længere. Hun trives også tydeligt meget bedre nu, end for en måned siden - hun er endda begyndt at tage rigtigt pænt på hver uge - den sidste måned har hun ligget på et snit om ugen på ca. 225 gram - tidligere har hun ligget på ca. 100 om ugen. Så hvad det angår, så trives hun.
Så mit spørgsmål er, om du kan se en særlig grund til, at hun tager disse skrigeture ved nogle af måltiderne, og om der er en mulighed for at minimere det.
På forhånd tak :-)
Med venlig hilsen
Jette