Svar: Trivsel - 2 år, 8 mdr.
3. april 2011
Alder:
2 år, 8 mdr.
Kære Desiree
Tak for dit brev og din fine beskrivelse af din datter og måden hun lige nu har det og reagerer på ... :)
Det lyder for mig som om at din datter er stresset. Jeg ved godt at det kan være en hård udmelding at få, men ikke desto mindre lyder det sådan ... :(
Det at din datter er født 8-9 uger før tid, kan naturligt gøre, at hun er mere følsom og ikke tåler forandring helt så godt, som hvis hun havde været født til tiden. Men derudover så er der også sket rigtig meget i hendes liv de sidste måneder. I er flyttet til en anden by, hun har skulle vænne sig til at bo et nyt sted, hun er startet i en anden institution, hun er blevet storesøster - og skal naturligt finde sin rolle derhjemme, som den "store" selvom hun stadig er lille. Faktisk skal hun jo lige nu forholde sig til at være lille i børnehaven og stor hjemme, hvilket ikke er helt let :)
De fleste børn vil opleve det at komme i institution, som et frirum, når de får en mindre søskende. De bruger enorme ressourcer på at finde deres nye rolle derhjemme, at skulle dele mor eller far med en anden osv. så det at komme i institution er befriende, fordi de der bare glider ind mellem de andre børn, har den rolle de plejer at have og derfor bare kan koncentrere sig om at lege og være en del af en verden, der er som den plejer at være ...
Men hos jer er det ikke sådan, jeres datters verden er forskellig derhjemme og forskellig i institutionen. Hun skal forholde sig til at alt er nyt og det er naturligt rigtigt hårdt for hende. Det er derfor hun er "bange for alt nyt", det er derfor du oplever at hun giver op, klynger sig ekstra til dig, græder, protesterer og i det hele taget mangler overskud. Hun kan simpelthen ikke overskue verden lige nu ...
I den gamle institution havde jeres datter knyttet sig til de voksne, hun vidste hvem hun kunne gå til og hvem, der kunne hjælpe, når hun havde brug for det. Lige nu oplever hun at være sammen med mange forskellige voksne, voksnes der skiftes til at tage imod om morgenen og til at 'lukke' om eftermiddagen, de voksne hun tidligere har været knyttet til i institutionen er væk, fordi det er en ny institution - hun har det naturligt svært med disse nye forandringer - og det er sandsynligvis derfor hun er så bund ulykkelig, når du afleverer hende og rigtig gerne 'bare vil med hjem', når du henter hende igen.
Jeg tænker at din datter har brug for rigtig meget ro og brug for tid og min umiddelbare tanke er: Ville det være muligt at du havde hende hjemme i f.eks. 1 måned?
Jeg tænker at det ville være rigtig godt for din datter at få lov til at 'skulle ingenting' i en længere periode. Og 1 måned er et godt bud, for de første par uger vil hun bruge på at skulle stress af og finde ud af netop at skulle ingenting, bare at være - men tilsidst, vil hun få det godt, netop fordi der ikke er nogen krav, ikke andet end at vi skal være sammen, hygge os og have det godt.
Du har barsel og er derfor hjemme - kunne det lade sig gøre? Jeg synes du skal overveje det og jeg tror at din datter herefter vil være parat til at komme i børnehaven igen ...
Rigtig meget held og lykke, glæder mig til at høre, hvad I finder ud af :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske