Svar: Spræller med arme og ben og vil ikke sove
4. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære K
Tak for dit brev og velkommen til - og tillykke med din lille søn :)
Det lyder som om at I har haft en svær start, hvor jeres søn har grædt meget, haft svært ved at sove og i det hele taget været meget urolig. Det lyder som om at det har været en hård periode - også for dig som mor, som naturligt havde forestillet dig din barsel noget anderledes end den er blevet, og selvom du oplever at tingene er blevet bedre, så lyder det stadig som om at I har det svært.
Jeg vil meget gerne dele lidt af mine tanker med dig, så må du selv vælge til og fra, hvad du synes du kan bruge :)
Det vil være rigtig godt at arbejde på en fast rytme, hvor du arbejder på at din dreng skal sove 3 lure dagligt. Det vil sige en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen.
Du skal regne med at han har brug for ca 5 timers søvn i løbet af dagen (fordelt på 3 lure) og 10 timers søvn om natten, afbrudt af at få mælk.
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børns søvn sig og man oplever ofte at barnet har svært ved at sove længere lure i løbet af dagen, børn begynder i denne alder ofte at powernappe mere, sove flere mindre lure. Samtidig vil mange børn også have behov for mere mad, de er ekstra opmærksomme på verden, lader sig let forstyrre når de spiser og man kommer hurtigt ind i en rytme, hvor barnet slatspiser og slatsover lidt ...
Der er derfor rigtig vigtigt at du er opmærksom på at din dreng får mælk nok - vi sover alle bedst på fyldt mave og det er helt naturligt og helt relevant at du ammer ham inden han skal sove. Faktisk vil det være rigtig godt, hvis du kunne amme ham fra det ene bryst, når han vågner af en lur, lege med ham, skifte ham osv. og så amme fra modsatte bryst inden han skal sove igen. Næste gang han vågner, så ammer du fra den side, hvor han tog toppen sidst, sikrer dig at han spiser godt og effektivt der, skifter ham og tilbyder toppen fra modsatte side inden han igen skal sove.
Ved at tilbyde ham bryst fra begge sider imellem hver lur, så sikrer du for det første at han får mælk nok, derudover øger du din mælkemængde - netop hyppigheden af amning er vigtig for mælkedannelsen. Hvis du gør dette allerede, har gjort det længe og ikke oplever nogen effekt - så kunne du også overveje om jeres dreng har brug for supplement med erstatning på en flaske. Det kan godt være at jeres dreng har svært ved at sove og er meget urolig, fordi han har behov for mere mad ...
Når han skal sove, så er det helt naturligt at få bryst og de første måneder også at falde i søvn ved brystet. Med den alder han har nu, så vil det dog være rigtig fint at du prøver at putte ham inden han falder fuldstændig i søvn. Se og lyt til hans vejrtrækning, hans øjne. Prøv at lægge ham fra dig, når du fornemmer at vejrtrækningen er blevet roligere, langsommere og når du kan se at han er lige ved at falde i søvn og endnu ikke sover tungt. Han skal altså ikke være vågen, men skal heller ikke sove, når han flyttes fra din favn. Han skal flyttes lige der, hvor øjnene ruller, han misser med øjnene og når lige at registrere hvor han bliver lagt.
Stille og roligt putte ham fra din favn ned i sengen. Han må meget gerne være svøbt, så han føler sig omsluttet som når han ligger i liften (som han stille og roligt skal ud af) og han må meget gerne blive puttet med en putteklud, der dufter lidt af dig og din mælk. Det kunne måske for jer være en god idé med en voksipose, duni-duo, slee-bee og hvad de nu hedder alle sammen. Det at ligge i en sovepose, kan hjælpe ham til fysisk ro og gøre at han slapper mere af. Samtidig vil posen være genkendelig og tryg for ham, det han på sigt forbinder med at skulle sove - uanset om han skal sove ude eller inde, hjemme eller hos andre ...
I skal naturligvis sikre jer, at han ikke græder og har svært ved at sove, fordi han har ondt. Børn kan have smerter af mange årsager - det kan være ørerne, det kan være urinvejsinfektion, det kan være ondt i skuldre og nakke, fordi de har haft en hurtig eller hård fødsel eller lignende. Når børn er meget urolige og grædende, er det altid vigtigt at få klarlagt, hvad det handler om:)
Jeg bliver også nødt til at sige til dig, at du skal mærke efter hvordan du selv har det. Du fortæller at det er svært at aktivere ham, at du efterhånden græder ligeså meget som han, at du føler afmagt, når han ikke vil sove, at du er bekymret for ham, om der er noget galt med ham osv. Dette er helt naturlige følelser og kan sagtens være udtryk for at du jo netop er en god og omsorgsfuld mor, der bare har fået ekstra store udfordringer her - men det er vigtigt at du er opmærksom på om du også kan have fået en efterfødselsreaktion.
Når man har en efterfødselsreaktion, kan man have forskellige symptomer. Ligesom vi alle er forskellige, så reagere vi også forskelligt i sådanne situationer og derfor er symptomerne ikke altid ens. Nogle har det der kaldes tankemæssige forstyrrelser, andre har følelsesmæssige forstyrrelser og så kan man også have fysiske forstyrrelser. Rent faktisk kan man godt have lidt af det hele og de fleste kvinder med en efterfødselsreaktion vil opleve at have tanker, der hører til under alle 3 grupper ...
Hvis du har tankemæssige forstyrrelser, kan du f.eks. have følgende symptomer:
- Du kan være bange for at gøre skade på dig selv eller dit barn
- Du kan isolere dig, fordi du føler at det er problematisk at gå ud til venner og familier
- Du kan have tvangshandlinger, hvor du er nødt til at tjekke bestemte ting igen og igen.
Hvis du har følelsesforstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:
- Du græder rigtig meget, uden at kunne sætte ord på, du er bare rigtig ked af det
- Du føler dig som en dårlig mor, du føler ikke du kan tage godt nok vare på dit barn
- Du føler at du hellere ville være uden barn
- Du har svært ved at have dit barn tæt på dig
- Du føler dig utilstrækkelig
- Du bliver let vred på barnet, din mand eller dig selv
- Du føler stor skyld
- Du glemmer ting og føler dig ofte forvirret
- Du er bange, du tør ikke være alene
- Du føler dig fanget og vil gerne gå fra det hele
- Du føler at alt virker håbløst
- Du er træt, træt, træt
- Du drømmer - har ofte mareridt
Hvis du har fysiske forstyrrelser, kan du f.eks. have disse symptomer:
- Du har ondt i hovedet eller i maven
- Du føler dig ofte svimmel
- Du ryster på hænderne
- Du har hjertebanken og evt. smerter i brystkassen
- Du føler at verden går forbi dig uden at du er med, det er som at være i en osteklokke
- Du føler at du har en jernring om dit hoved
- Du har en klump i halsen
- Du føler det er svært at trække vejret
Hvis du kan nikke genkendende til nogle af disse symptomer, så synes jeg du skal kontakte din læge og bede om at få en samtale, hvor I kan tale om, hvordan du har det :)
Din dreng spejler sig i jer forældre, han spejler sig i dig og jo mere uroligt og stresset du er, jo mere urolig bliver han naturligt også. Derfor er det også vigtigt at du får hjælp, hvis du har brug for det og nogle gange kan det hjælpe med samtaler, andre gange medicin - og så er det også sådan, at det nogle gange bare er rigtig dejligt, hvis far kan tage mere over - f.eks. ved at give flaske, for at du så kan få lidt ro og lidt tid til dig selv :)
Jeg håber du kan bruge lidt af mine tanker videre - fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske