Svar: Søvn i barnevogn og bor på 3. sal
4. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære K
Din datter er blevet ældre og mere opmærksom på verden, hun begynder at følge mere og mere med i hvad der sker omkring hende og du kan måske fornemme, at hun nogle gange "ikke vil gå glip af noget". Det betyder at hun naturligt har svært ved at give slip og overgive sig til søvnen.
Det betyder dog også at hun måske nu har brug for at være vågen og mere aktiv lidt længere tid end hun har været før, så du måske skal putte hende lidt senere, altså aktivere hende lidt mere, snakke, pludre, lege osv. og så først putte hende 20-30 minutter senere ...
Det er meget fint at amme hende inden hun skal sove og det er også rigtig godt at bruge voksiposen, fordi hun naturligt bliver mere og mere tryg ved den og ved at den er ensbetydende med at hun nu skal sove. Jeg vil derfor foreslå dig at du ammer hende og putter hende i voksi-posen. Du kan evt. også amme hende, imens hun ligger i voksi-posen, hvis du kan komme til det og så derefter bære hende ned og putte hende i barnevognen i gården.
Du kan forsøge om hun i den forbindelse vil have en sut, så brystet udskiftes med en sut, og så hun således stadig har noget at sutte på og bliver beroliget af det, når du så flytter hende fra 3. sal og ned i vognen i gården. Hvis hun alligevel, når at blive lidt ked af det under denne flytning, så må du lægge hænderne på hende, berolige og betrygge, svinge hende i voksiposen, som du har forsøgt nu. Måske kan du også - i takt med at det bliver bedre vejr - amme hende lidt i gården og putte hende derefter, så der ikke går for lang tid mellem amning og putning ...
Og ellers må du putte hende i barnevognen og så trille hende en tur, så hun naturligt falder i søvn, fordi hun bliver kørt og dermed beroliget :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske