Svar: Ændre rytme til mælk inden lur
5. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Melissa
Du kan forsøge at give din dreng lidt mindre mælk, når han vågner og så mere mælk inden han skal sove - og på den måde få vendt hans rytme lidt.
Du kan også forsøge at rykke tilbuddet om flaske lidt, så det ikke lige når han vågner og ikke ligger lige inden han falder i søvn - men derimod kommer til at ligge midt imellem de to tidspunkter.
Og så kan du også lade ham spise fuld flaske, når han vågner som nu og så tilbyde en lille puttetår, inden han så skal sove, for at de om det kan hjælpe ham og få ham til at overgive sig bedre til søvnen og også sove længere. Det er ikke et spørgsmål om at han skal have to fulde flasker mellem sine lure - det er et spørgsmål om at få en "tørstslukker" og "et måltid mad" i form af mælk ... :)
Og ja - så har du ret i at det på sigt bliver noget lettere at få skabt en sådan rytme, netop i takt med at han begynder med skemad. Det vil være hensigtsmæssigt at skemaden (samt vand af kop), gives når han vågner af en lur og mælken så gives inden han skal sove igen - så på den måde arbejder tiden også for jer :)
Jeg anbefaler altid at starte op med grød i løbet af dagen og gerne f.eks. til frokost. De fleste børn trives med at få mælk morgen og formiddag, vågne af formiddagslur, få lidt grød og så mælk igen inden de skal sove middagslur - det giver også god mulighed for netop at få indarbejdet en god lang lur midt på dagen. Først når det fungerer, så starter man op med skemad om aftenen - det er her vigtigt ikke at starte for tidligt op, for det giver kun ekstra natlig uro, hvis barnet fyldes alt for meget op med mad inden sengetid (så længe der er tale om de mindste børn :)). Det er her også meget vigtigt at du ikke starter med skemad, før din dreng er mindt 4 måneder gammel.
De fleste børn vil i 6-7 måneders alderen begynde at kunne nøjes med at sove 2 lure dagligt og vil i den alder altså begynde at springe eftermiddagsluren over. Det er i den alder derfor ofte også der, hvor barnet kan være vågen i lidt længere tid - vågner f.eks. fra middagsluren kl. 16 og kommer så i seng kl. 19.30-20 ...
Rigtig meget held og lykke fortsat, håber du er hjulpet videre på vej :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske