Brev:
Sukkervand - 3 mdr.
5. april 2011
Alder:
3 mdr.
Sukkervand - 3 mdr.
Kære Helen
Er det okay at give sukkervand til at få barnet til at falde til ro? Jeg vil lige fortælle hvordan og hvorfor jeg bruger det, og så har du måske en anden løsning:
Min dreng på 3 måneder bliver træt efter 1-1,5 times vågentid, og bliver meget ked af det. Han er generelt følsom og kan reagere med gråd ved pludselige lyde, berøring eller hvis nogen kigger på ham. Jeg tror han let bliver overstimuleret, og derfor græder han, når ham bliver træt.
Han sover gerne 3 lure dagligt efterhånden, ca. 2 timer formiddag, 1,5 time eftermiddag og en time hen under aften. Dog varierer det noget. Han bliver ammet før og efter lur, og 2-3 gange om natten.
Problemet opstår hvis den sidste lur ligger for tidligt. Hvis han vågner feks kl 16 eller 17, så kan vi stort set ikke få ham til at tage endnu en lur inden nat, omvendt bliver han frygtelig overtræt. I går blev det til 10 min søvn omkring kl 18, hvor han havde spist forinden. Tidligere har vi timet det ved at gå med ham i barnevognen til den sidste lur, for da ville han sove stort set ligeså længe som vi gik med ham. Det vil han ikke længere, og vågner efter ca. en time.
Tilbage til igår: Omkring kl 19.30 prøvede jeg at ligge mig i sengen med ham, men han er helt ulykkelig (skriger og ser helt panikken ud) og vil ikke tage brystet. Vil ikke tage sutten, vil ikke puttes i vuggen, og kan ikke falde til ro liggende ved siden af mig i sengen. Jeg er i soveværelset med nedrullede gardiner og prøver ikke at stimulere ham mere end højst nødvendigt.
Dette har fundet sted nogle gange og det hjælper øjeblikkeligt, hvis jeg drypper et par dråber sukkervand i mundvigen på ham. Han falder til ro, tager brystet og falder i søvn.
Jeg tror, han er så træt, at det eneste der kan få ham til ro er brystet, men han er for træt til at samle sig om det, og måske ikke rigtig sulten nok. Er det ok med det sukkervand. Det er kun til aften, det har været nødvendigt, og han behøver kun et par dråber. Min læge har anbefalet det til uro i maven tidligere.
Og bonusspørgsmålet: hvornår kan jeg forvente, at han kan være vågen -og tilfreds i længere tid?
Venlig hilsen Mig