Svar: Sover 7 timer om natten
5. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Isabelles forældre
Det lyder som om at du lige nu ammer rigtig meget i løbet af dagen og aftenen og derfor som om at lillepigen bliver tanket rigtig godt op - og derfor også er i stand til at sove godt og sove igennem om natten.
Hun må godt sove 7 timer, som det er lige nu - hvis du kan holde til det og ikke er ved at springes på grund af mælken der presser på. Hvis du føler at det er svært at kapere al den mælk først på natten, så kan du godt forsøge om du kan få hende til at tage fra inden du selv går i seng, så hun tager et længere søvnstræk derefter og du "får lettet trykket", men hvis I trives med at hun lige nu styrer det selv på denne måde, så er det helt okay :) Ligefrem at skulle sætte vækkeuret for at amme kl. 23, synes jeg ikke du behøver - prøv enten at lade det være eller at amme inden du går i seng og forsøge at blive "tømt" der.
Det kunne være en god idé at I f.eks. indføre et bad i løbet af dagen, for at forlænge hendes vågenperiode - f.eks. inden hun skal sove middagslur. Du kunne amme hende, give hende et bad og så amme hende igen inden hun så blev puttet til luren midt på dagen. Det kunne for det første gøre, at hun begyndte at være vågen i lidt længere tid, men det kunne også gøre at middagsluren så blev længere og hun så kunne nøjes med kun 3 lure dagligt. At være vågen 5 kvarter af gangen er ikke meget, når man er 3 måneder gammel og det vil være helt okay at I arbejder på lidt længere vågne og aktive periode og dermed også længere søvnperioder dagen igennem :)
Når hun så både har fået mælk, er blevet badet, fået mælk og derefter puttes, så kan I trille hende en tur, hvor hun hjælpes til at blive holdt sovende - netop fordi barnevognen er i bevægelse - det kan også være med til at påvirke hendes rytme positivt :)
Håber I kan bruge dette lidt videre, fortsat held og lykke:)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske