Svar: Afhængighed af svesker
6. april 2011
Alder:
6 mdr.
Kære Majbritt
Sveskemos kan gives dagligt som en del af en almindelig varieret kost - og det kan være en god idé at variere mellem abrikosmos og blommemos, som også kan have positiv effekt på maven :)
At børn får frugtmos, giver ikke doven tarm - hvilket laktulose heller ikke gør. Det man skal være påpasselig med når man taler afføringsmidler og afhængighed, er de afføringsmidler der påvirker tarmens bevægelser. Der findes flere slags afføringsmidler på markedet. Og laktulose og movicol hører til det man kalder for "osmotisk virkende laksantia" - og der er normalt ikke problemer med afhængig af dette - det virker ved at blødgøre afføringen og påvirker ikke tarmens bevægelser:)
Generelt gælder at man skal sørge for at variere børns indtag af forskellige fødevare, jo mere forskelligt de kan spise, jo bedre er det. Derfor er det vigtigt ikke kun at give sveskemos, men at give forskellige former for frugt- og bærmos.
Derudover er det vigtigt med den alder din dreng har nu, at du tilbyder ham de grovere grødtyper som havregrød, øllebrød og flerkornsgrød, ligesom han skal have grøntsagsmos af alle slags grøntsager, kød og fisk i sin mos osv. Det er alt sammen med til at holde maven igang naturligt.
Også mad i hånden, mad at gumle på, opbløde med spyt osv. vil sætte gang i spytproduktionen og påvirke enzymerne videre igennem systemet og tarmbevægelserne.
Væske - vand af kop til alle måltider vil være rigtig godt og også motion, det at blive bevæget, bruge sig selv fysisk, cykle med hans ben, hjælpe ham med at trille omkring, dreje om sin egen akse, hoppe osv. vil være rigtig godt.
Generelt gælder at det er vigtigt at han stadig får mælk/væske nok - nogle gange får man skruet så meget op for skemaden, at barnet naturligt ikke får drukket nok og det giver problemer. Det er her bedre at tilbyde ham 1 dl. grød og mos, vand af kop og efterfølgende mælk, end at give ham f.eks. 1½ dl. grød eller mos og han så afviser mælken ... :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske