Svar: Dagplejemor til egne børn under 3 år
22. juli 2004
Alder:
4 mdr.
Kære Sandie
Først et stort tillykke med graviditeten:o)
Det er rigtigt at det naturligvis kan blive hårdt med to børn, hvor der er så kort tid imellem. Man kalder det pseudotvillinger og jeg vil tro at du kan finde mere om dette emne ved at søge på nettet rundt omkring. Se i øvrigt et af indlægene under Debat på denne side.
Om det er hårdere end at have tvillinger, det er nok det samme, men igen kommer det jo an på børnene. Man kan sige at forskellen er, at man ved pseudotvilllinger skal være opmærksom på den store, som jo fortsat er meget lille og stadig har behov for fuld opmærksomhed og omsorg fra sine forældre. Man skal altså passe på at man ikke kommer til at forvente for meget af den 'store'.
Samtidig skal man også passe på, når børnene bliver større, at man ikke forventer at den lille kan det samme som den store. Evnen til at klippe med en saks, tegnefærdigheder, at kunne spise pænt osv. er jo forskellig. Så frustrationerne den lille kan have, når er f.eks. skal klippes julepynt, skal man være opmærksom på.
I takt med at børnene bliver større skal man naturligvis også lade den store være den store. Der kan godt på et tidspunkt være behov for at have sine egne ting og lyst til ikke at ville dele og det skal der være plads til.
Når man når skolealderen, så kan børnene måske nogen gange ligge så tæt aldermæssigt at de kan komme på samme klassetrin. Her tror jeg igen det er vigtigt at man skelner imellem at være ældst og yngst.
Problemerne opstår nok ofte, hvis den lille i visse situationer overhaler den store. Men i de situationer må man igen styrke barnet i det, det er god til.
Der er naturligvis mange flere ting der gør sig gældende, men når det er sagt, så er der jo også store glæder ved at have børn som er så tæt på hinanden. Og måske giver det jer slet ingen problemer. Jeg synes du skal glæde dig og tage det helt roligt og tage en dag af gangen. Hvis I bare er opmærksomme, så bliver det dejligt for jer alle.
Med hensyn til dagpleje, så mener jeg at man i de fleste kommuner accepterer at dagplejen passer egne børn. Den bedste måde du kan finde ud af det på er når I nogen lunde ved, hvor I vil flytte hen og så spørge den pågældende kommune. Du kan også gå ind på kommunernes hjemmeside og søge oplysning om regler for dagpleje der.
Fortsat held og lykke med det hele.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske