Svar: Koncentration under måltidet
12. april 2011
Alder:
7 mdr.
Hej med dig
Det er generelt en rigtig god idé netop at give din dreng lidt i hånden, som han kan gumle på selv - det styrker ham mundmotorisk og lærer ham også at maden smager forskelligt, samtidig med at han bliver opmærksom på at det nu er spisetid.
Imens han så sidder med lidt mad selv, så gør du skemaden klar. Det vil sige, at når han begynder at miste interessen for at gumle selv og faktisk naturligt er sulten, så er du klar med skemaden, som han så hjælpes med at spise.
Du skal give ham mad som smager af noget, mad som tager mere og mere udgangspunkt i jeres mad og han skal til at have mad med mere bid. Det vil sige mad med mere struktur af f.eks. kød eller fisk i mosen, mad der er moset med gaffel i stedet for blendet mad, ligesom sovs på maden, er med til at give smag og interesse.
Du skal sætte ham i den høje stol foran dig, hold skål med grød/mos i din ene hånd og skeen i den anden og fange hans opmærksomhed ved at bruge din stemme og din mimik. "mmm mam mam mam, dejlig mad" åbne munden (han spejler sig i dig), ind med skeen, synke og igen "mmm mam, mam, smager godt", åbne munden ind med skeen. Det skal køre i en jævn strøm, så han ligesom ikke får mulighed for at blive afledt af andre ting.
Og en gang imellem, bliver han naturligt forstyrret af et eller andet og mister koncentrationen, det er helt normalt. Her skal du så bekræfte at du hører, hvad han oplever og f.eks. sige "hov der var en hund, vov-vov siger den", give ham lidt vand at drikke og fange hans blik igen "hej skat, er du klar, mere mad, mmm mam mam" og så starter I forfra.
Du er altså nødt til at gøre en indsats for at få ham til at spise og holde koncentrationen og man kan godt nogle gange føle sig som en større skuespiller og så må det være sådan. Hvis det er for svært for dig, så må far tager over, når han kan det... :)
Rigtig meget held og lykke, fortsat god appetit!
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske