Svar: Sover kun halv time ad gangen
12. april 2011
Alder:
3 mdr.
Kære Jette
Netop i 3-4 måneders alderen ændrer børn ofte sovemønster. I den alder, er børn mere opmærksomme på verden, de følger tydeligt med, de bruger sig selv mere fysisk og mentalt, drejer hovedet bevidst efter ting, skelner tydelig mellem om de er hjemme eller ude, om de er i favn hos mor eller en fremmed osv. Det betyder at børn i denne alder meget let lader sig forstyrre - og især når de skal spise. De ammes, spiser, slipper - kigger efter ting, tager måske fat igen, slipper og gider så alligevel ikke mere, det er sjovere at lege og være opmærksom på verden.
Det betyder at man meget let kan komme ind i en rutine, hvor barnet mere eller mindre slatspiser, slatsover, slatspiser og atter slatsover - hele dagen igennem og derfor kan det være en rigtig god idé at arbejde på at barnet får lidt mere mad. I første omgang handler det om at barnet skal have mere mælk, at barnet skal ammes lidt hyppigere - det vil øge mælkemængden og give barnet mere ro i maven - og forhåbentlig bedre søvn. Jeg ved fra dine tidligere breve, at du nogle gange supplerer amning med en flaske, og det kan godt være nødvendigt at gøre dette lidt mere lige nu.
Det vil være rigtig godt at I nu arbejder på en rutine, hvor jeres dreng får mælk inden han skal sove. Mælk skal indgå som et fast del af hans putteritual. Hvis du ammer ham, så vil det være fint at du lægger dig med ham og ammer ham liggende i din seng og så lader ham falde i søvn der. Hvis du supplerer med en flaske så har du mulighed for at putte ham i barnevognen og give ham flasken imens han ligger der, så han oplever at falde i søvn i sin vogn med stadig lige får lidt ekstra mælk at sove på.
Du kan nu arbejde på tre lure dagligt - en formiddagslur, en middagslur og en lur sidst på dagen. Du skal medtænke at vågen tid skal være aktiv tid og at han i sine vågne perioder skal aktiveres både motorisk og mentalt, så han også er mere parat til at skulle sove, når han puttes igen. Så du skal nu prøve at se hans døgn lidt mere opdelt i aktive og vågne perioder og tidspunkter, hvor han så skal sove.
En plan for dagen kan se således ud:
Tidlig morgen: Ammes og sover lidt videre, vågner ofte også med en ekstra amning og dagen begynder
Formiddag: Ammes/flaske og puttes til formiddagslur
Frokost: Ammes/flaske og puttes til middagslur
Eftermiddag: Ammes/flaske og puttes til dagens 3. lur
Aften: Ammes/flaske - spiser ofte hyppigt i løbet af aftenen og tanker op til natten. Tidspunktet for putning afhænger af hvor sent den 3. lur ligger.
Sen aften: Ammes/flaske, spiser mere eller mindre i søvne
Midt nat: Ammes/flaske
Du må meget gerne tage ham over og amme ham i din seng og lade ham sove der, på fars plads, hvis det vil fungere for jer alle. Det at han kan ligge på fars plads vil netop gøre at han ikke får det for varmt og du vil, som du selv er inde på, kunne lære ham at sove med din nærhed, dine hænder, kærtegn osv. og stille og roligt kan han så naturligt finde ro med dine hænder og samme kærtegn, men hvor han ligger i sin bed side grib. Du kan altså sagtens lige nu øve lidt af gangen, så du kommer mere og mere på afstand af ham, men stadig er der og giver ham ro :)
Håber du kan bruge dette videre, fortsat held og lykke :)
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske