Svar: Bilferie med en lille pige
24. juli 2004
Alder:
6 mdr.
Hej forældre
Det er naturligvis rigtigt at man skal begrænse tiden, hvor jeres datter sidder i bilen, men i en feriesituation, hvor det også drejer sig om at komme af sted, synes jeg det vil være en god idé at udnytte tiden hvor hun sover.
Selv om hun måske sover 2-3 timer, så lad hende sove og kør derudaf, når hun så vågner så skal der være plads til et langt hvil, hvor hun kan få lov til at trille rundt og blive bevæget, få mad og drikke og en ren ble.
Er hun vågen, så er det bedre at holde hyppigere pauser og kortere hvil.
En rejse i bil er ofte både kedelig og meget lang for børn. Større børn skal ikke være kørt ret længe før de spørger 'er vi der ikke snart' og små børn bliver også trætte af at sidde. Trøv derfor at tænke på noget underholdende for hende på rejsen. Noget nyt legetøj, som hun ikke har set før kan holde hende beskæftiget lidt.
Mad, frugt og drikkevarer er med til at give lidt energi under kørslen. Det kan være en god idé med en køletaske, så tingene holder sig friske længere tid. Forsøg dog at køre, når hun sover og brug pauserne til at spise og drikke.
Det er en god idé at købe et solgardin, som kan sættes op i ruden eller skærme for solen med en stofble. Hvis hun har det for varmt bliver hun utilpas. Giv hende løst bomuldstøj på og så giv hende vand undervejs som du er inde på. I kan give hende vand af en kop, men for ikke at spile for meget kan I evt. forsøge med en vandflaske i stedet. Man kan også købe drypfri kopper til børn.
Sikkerhedsudstyret skal naturligvis være i orden. Vip hendes autostol så meget at hun næsten ligger ned og sørg for at selerne sidder som de skal.
Hvis hun begynder at græde på turen og trænger til en pause, så søg ind til nærmeste rasteplads. Lad være med at tage hende op til jer under kørslen og lov mig for guds skyld at I ikke kører ind i nødsporet og parkerer der! Der er alt for mange der stopper i nødsporet og det er livsfarligt og faktisk forbudt.
Rigtig god rejse.
Med venlig hilsen
Helen Lyng Hansen
sundhedsplejerske